7 mythes over voeding die je voorgoed kunt vergeten

Als het gaat om gezonde voeding en afvallen zijn er veel hardnekkige mythes die toch nog door veel mensen geloofd worden. Tijd om daar verandering in te brengen.

Want word je van vetten echt vet, en is het overslaan van je ontbijt slecht voor je lichaam? We zetten zeven van deze voedingsmythes op een rij, zodat jij hier voortaan niet meer in meegaat.

7 mythes over voeding en afvallen

1. Als je wil afvallen moet je 100% gezond eten

Ben je meteen slecht bezig als je een boterham met hagelslag, een pizza of een keertje een Big Mac van de McDonalds eet? Nee, dat werkt gelukkig niet zo. Van het eten van één salade val je niet af, dus van het eten van één hamburger kom je ook niet aan.

Uit verschillende onderzoeken is juist gebleken dat mensen die het 80/20 principe volgen veel beter hun voedingspatroon kunnen volhouden. Hierbij eet je 80% gezond en onbewerkt voedsel, en 20% iets minder gezond.

Het 80/20 plan: op een gezonde manier afvallen zonder strenge regels

Het grootste gedeelte van de voeding wordt bijvoorbeeld gehaald uit eiwitrijk voedsel, groentes en koolhydraten, en de rest wordt aangevuld met een blokje chocolade, granola of dat ene taartje waar je al zo lang zin in hebt. Dit wordt gezien als ademruimte, waardoor je het dieet makkelijker volhoudt.

2. Van vetten word je vet

Niet per se. Gezonde vetten zijn juist essentieel voor een goede hormoonhuishouding, vetten zorgen voor een verzadigd gevoel en ze zijn een belangrijke bron van energie.

Vetten bevatten wel 9 kcal per gram (tegenover 4 kcal per gram bij eiwitten en koolhydraten), dus wanneer je in een calorietekort wil zitten, is het wel belangrijk om de hoeveelheid vetten in het oog te houden. Maar word je per definitie vet van vetten? Nee.

3. Koolhydraten zijn de duivel

Ben jij gek op boterhammen, pasta en aardappelen? Blijf ze gewoon eten tijdens het afvallen. Koolhydraten vormen een belangrijke bron voor energie, en ondanks wat de hypes je tegenwoordig laten geloven, zorgen koolhydraten er niet voor dat je niet afvalt. Eet jij voor een langere tijd in een calorietekort, zelfs al eet je alleen maar koolhydraten, dan val je gewoon af.

4. Je kunt plaatselijk vet verbranden

Jammer maar helaas, plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk. Er bestaan verschillende zalfjes, pillen en oefeningen die dat wél beweren, maar de enige manier van afvallen is het creëren van een calorietekort. Met zalfjes en pillen gaat dat gewoon niet gebeuren.

Afvallen door meer water te drinken: feit of fabel?

5. Eten na 20.00 uur maakt dik

Het tijdstip waarop je eet, heeft niet of nauwelijks invloed op aankomen of afvallen. Als jij ’s morgens geen honger hebt maar later op de avond nog een bak wil eten, dan is dat dus geen probleem.

Deze mythe is de wereld in gekomen omdat de calorieën die je ’s avonds extra eet, en waarmee je dus boven je dagelijkse caloriebehoefte komt, op termijn wél voor extra kilo’s kunnen zorgen. Maar wederom maakt het dus niet uit of je die zak chips ’s middags of na 20.00 uur binnen zou krijgen.

6. Je ontbijt overslaan is slecht

Ook dit is niet per se waar. Het eten van een ontbijt zorgt voor een verzadigd gevoel, en kan ervoor zorgen dat je ’s middags minder trek in snacks hebt. Maar als jij daar niet gevoelig voor bent en rond het middaguur pas trek krijgt, dan kan je er prima voor kiezen om dat jouw eerste maaltijd te eten.

7. Regelmatig eten versnelt je metabolisme

Een andere veelgehoorde mythe is dat je jouw metabolisme (stofwisseling) kunt versnellen door elke 2,5 à 3 uur iets te eten. Dit werkt in de praktijk niet zo. Als jij het prettiger vindt om twee grote maaltijden per dag te eten dan zes kleinere snacks, dan is dat net zo prima. Als je maar onder je caloriebehoefte blijft zitten.

Met deze natuurlijke manieren om je metabolisme te versnellen lukt het wellicht wél om je stofwisseling wat sneller te krijgen.

Dit gebeurt met je lichaam als je dagelijks een uur wandelt

Reageer op artikel:
7 mythes over voeding die je voorgoed kunt vergeten
Sluiten