Redactie
Redactie Health 27 jun 2018

Zonder inspanning toch afvallen? Deze 6 aanpassingen maken het verschil

Afvallen is niet per se ingewikkeld en heeft voor het overgrote deel te maken met voeding. Eet minder dan je verbrandt en zie daar: je gewicht neemt af. Deze cold turkey aanpak vergt echter een hoop discipline. Toch zijn er een aantal simpele trucjes die je in de dagelijkse routines kunt toepassen om consequent gewicht te verliezen. Op gewicht blijven is immers een levensstijl, geen dieet.

1. Blijf gehydrateerd

Water is vrij van calorieën, maar vervult wel een aantal belangrijke functies in het lichaam. Begin eens met het drinken van twee liter water per dag. Niet alleen omdat je lichaam het nodig heeft, maar ook omdat het vervangen van suikerhoudende dranken met water je flink wat calorieën kan schelen. Drink het ijskoud voor een extra boost voor je stofwisseling: doordat je lichaam afkoelt, verbruikt het meer calorieën om weer op te warmen. Dit helpt je gewicht verliezen.

2. Vertraag je maaltijden

Door de dagelijkse drukte heb je wellicht de neiging om maaltijden naar binnen te schuiven. Dit heeft twee nadelen. Ten eerste eet je meer dan zou moeten of registreer je niet duidelijk wat je allemaal naar binnen werkt. Ten tweede verteert voeding beter als het fatsoenlijk gekauwd is.

3. Eet in kleinere porties

Voor de één is dit een open deur, voor de ander wereldschokkend nieuws. Komt ‘ie: maak er een gewoonte van om vaker in kleinere porties te eten. Deze aanpak geeft je meer inzicht in je voedingsinname. Grote porties zijn namelijk onnodig, maar verleidelijk: voor je het weet belandt al dat lekkere eten in je maag. Ook is de kans op vreetbuien minder groot indien je frequenter eet, gezien je verdeeld over de dag non stop voeding binnenkrijgt.

4. Eet meer bladgroenten

Bladgroenten zitten vol met voedingsstoffen, maar bevatten nauwelijks calorieën. Wel zorgen ze ervoor dat je voor een langere tijd verzadigd raakt (want: geen pieken en dalen in je suikerspiegel, langzame afgifte van voedingsstoffen), waardoor je de rest van de dag minder geneigd bent om te snaaien en gewicht verliezen dus makkelijker wordt. Krijg je toch nog trek? Eet simpelweg nog een portie, de hoeveelheid calorieën zijn dermate laag dat je er bij wijze van spreken de hele dag van kunt eten.

5. Verhoog de hoeveelheid eiwitten in je voeding

Eiwitten bevatten weinig calorieën, maar zorgen er wel voor dat je gevuld raakt en dus minder eet. Denk aan magere kwark, kip, eieren, vis, amandelen, linzen en quinoa. Mocht je het lastig vinden om dit in je dieet te verwerken, dan kun je ook een eiwitshake nemen op momenten dat je trek hebt. Een eiwitshake zorgt direct voor een gevuld gevoel en bevat nauwelijks calorieën. Bijkomend voordeel: eiwitten helpen bij het herstel en daarmee de opbouw van je spieren, mocht je overwegen te gaan trainen. Of zoals Joel Beukers het zou samenvatten: pure winst! Meer weten? Bekijk dan hier al onze artikelen over de functie en het gebruik van eiwitten.

6. Zorg voor genoeg beweging en slaap

Met kleine aanpassingen kun je grote verschillen maken. Ga sporten of pak in ieder geval iets vaker de fiets of benenwagen. Genoeg slaap is minstens zo belangrijk. Te weinig rust zorgt er namelijk voor dat je meer ghreline aanmaakt (hongerhormoon), waardoor je meer de neiging krijgt om te gaan snacken. Voor velen een herkenbaar gevoel na een korte nacht.

Niemand beweert dat het makkelijk is om af te vallen of op gewicht te blijven, maar zoals je ziet kunnen kleine – makkelijke – aanpassingen in je levensstijl al een verschil maken. Verder komt het vooral neer op discipline op het gebied van voedingsinname, want zoals een oud gezegde luidt: elk pondje gaat door het mondje.

Reageer op artikel:
Zonder inspanning toch afvallen? Deze 6 aanpassingen maken het verschil
Sluiten