Afvallen? 4 verrassende en vooral simpele sleutels tot succes

Als je wil afvallen, zijn er heel veel opties. Veel heb je vast al eens gelezen of gehoord, maar deze vier wat minder gangbare tips

1. Voeg meer vezels toe aan je dieet

Slankere mannen hebben gezondere darmbacteriën dan hun collega’s met overgewicht. Hoewel dit gedeeltelijk erfelijk is, kan een slimme toevoeging van vezels aan je dagelijkse dieet de schakelaar omdraaien. Uit onderzoek blijkt dat de vezel-inuline beter is voor je darmen dan probiotische dranken (drankjes en yoghurtjes als Yakult, Vifit, Activia en Actimel waaraan speciale melkzuurbacteriën zijn toegevoegd). Om sneller een vol gevoel te krijgen, braad je wat artisjok met knoflook en voeg je dat toe aan soepen en salades.

2. Gebruik foto’s om je te concentreren op iets anders dan eten

De hunkering naar voedsel begint in de hersenen, niet in de buik. Hierbij is het grijze gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor visuele beelden bijzonder actief. De volgende keer dat je merkt dat je begint te kwijlen, reset je gedachtes door een levendig, meeslepend of emotioneel beeld voor de geest te nemen. Geen verbeeldingskracht? Eén van Manners mooiste na de lunch zou je naar een andere wereld moeten brengen. Sluiten we alleen niet uit dat je alsnog gaat kwijlen.

3. Afvallen door te trainen op een lege maag

Evolutie heeft onze lichamen geleerd om vet op te slaan voor mogelijke hongersnood, in plaats van het te gebruiken als brandstof. Maar het opleggen van een tactische voedselvertraging kan je ‘afval harde schijf’ hacken. Een studie vond uit dat training op een lege maag het ‘PDK4-gen’ triggert: een teken dat je lichaamsvet verbrandt. Een uur inspanning is genoeg, dus plan je zondag run in voordat je voldaan plaatsneemt aan de brunch tafel.

4. Wissel je dubbele espresso in voor decaf of thee

Als een onverzadigbare zoetekauw bent, kan dat je plannen voor gewichtsverlies flink in de weg staan. Dan is het tijd om je oppep-drank eens opnieuw te overwegen. Het zijn niet alleen de spijsverteringsstoffen die de schuld hebben: een studie vond uit dat 200 mg cafeïne – een dubbele espresso – onze onze smaakpapillen dempt en zoet voedsel minder verzadigend maakt. Als je decaf (dat is Frans voor ‘bruin water’) niks vindt: thee is een uitstekend alternatief.

En nu die gym in

Alle beetjes helpen en deze vier tips zijn dan ook zeer nuttig. Maar je bent er nog niet. Oh nee, je zal moeten zweten en sjouwen in de gym. Heb je daar meer moeite mee? Deze tips van Conor McGregor komen van pas.

Reageer op artikel:
Afvallen? 4 verrassende en vooral simpele sleutels tot succes
Sluiten