Afvallen? Met deze 4 ‘onbekende’ tips heb je gegarandeerd meer succes

Als je op zoek bent naar manieren om af te vallen, zijn er meerdere opties. Je zou een willekeurig cardio apparaat kunnen verslaan in een 1-tegen-1, zo vaak in de gym zijn dat ze huur gaan verlangen of gewoon jezelf alle plezier aan de eettafel ontzeggen. Of, je bedriegt je eigen lichaam.

Dat is omdat, met een beetje wetenschappelijk knutselen, je jouw eigen brein om de tuin kan leiden. Je de biologie van je lichaam kunt kapen en elk uur van de dag automatisch vetverlies kan laten plaatsvinden.

Dit is de gids om Moeder Natuur te slim af te zijn. Laten we je genen een goede upgrade geven en het afvallen weer wat makkelijker maken.

Voeg meer vezels toe aan je dieet

Slankere mannen hebben gezondere darmbacteriën dan hun collega’s met overgewicht. Maar hoewel dit gedeeltelijk wordt geërfd, kan een slimme toevoeging van vezels aan je dagelijkse dieet de schakelaar omdraaien. Uit een studie bleek dat de vezelinuline beter is voor je darm dan probiotische dranken (drankjes en yoghurtjes als Yakult, Vifit, Activia en Actimel waaraan speciale melkzuurbacteriën zijn toegevoegd). Om een vol gevoel te krijgen, braadt wat artisjok met knoflook en voeg het toe aan je soepen en salades.

Gebruik foto’s om je te concentreren op iets anders dan eten

De hunkering naar voedsel begint in de hersenen, niet in de buik. Hierbij is het grijze gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor visuele beelden bijzonder actief. De volgende keer dat je merkt dat je begint te kwijlen, reset je gedachtes door een levendig, meeslepend of emotioneel beeld voor de geest te nemen. Geen verbeeldingskracht? Eén van Manners mooiste na de lunch zou je naar een andere wereld moeten brengen. Sluiten we alleen niet uit dat je alsnog gaat kwijlen.

Afvallen door te trainen op een lege maag

Evolutie heeft onze lichamen geleerd om vet op te slaan voor mogelijke hongersnood, in plaats van het te gebruiken als brandstof. Maar het opleggen van een tactische voedselvertraging kan je ‘afval harde schijf’ hacken. Een studie vond uit dat training op een lege maag het ‘PDK4-gen’ triggert: een teken dat je lichaamsvet verbrandt. Een uur inspanning is genoeg, dus plan je zondag run in voordat je voldaan plaatsneemt aan de brunch tafel.

Wissel je dubbele espresso in voor decaf of thee

Als een onverzadigbare zoetekauw bent, kan dat je plannen voor gewichtsverlies flink in de weg staan. Dan is het tijd om je oppep-drank eens opnieuw te overwegen. Het zijn niet alleen de spijsverteringsstoffen die de schuld hebben: een studie vond uit dat 200 mg cafeïne – een dubbele espresso – onze onze smaakpapillen dempt en zoet voedsel minder verzadigend maakt. Als je decaf (dat is Frans voor ‘bruin water’) niks vindt: thee is een uitstekend alternatief.

En nu die gym in

Alle beetjes helpen en deze vier tips zijn dan ook zeer nuttig. Maar je bent er nog niet. Oh nee, je zal moeten zweten en sjouwen in de gym. Heb je daar meer moeite mee? Deze tips van Conor McGregor komen van pas.

Reageer op artikel:
Afvallen? Met deze 4 ‘onbekende’ tips heb je gegarandeerd meer succes
Sluiten