Afvallen? Met deze aanpassingen hou je een dieet makkelijk vol

Een dieet opstellen is slechts het halve werk. Je kan nog zoveel plannen hebben die je helpen met afvallen, als je het dieet niet volhoudt schiet je er maar weinig mee op. Zoek daarom naar manieren die diëten dragelijker maken. Het echte werk begint bij jezelf, maar het wordt leuker als je jezelf op deze manier een beetje helpt.

Laten we dan ook meteen van wal steken met de eerste en beste tip: houd moed en heb geduld. De grootste reden dat je het dieet niet volhoudt is omdat je te weinig resultaat ziet in een korte tijd. Helaas verlies je geen kilo’s van dag tot dag. Weeg jezelf daarom ook niet dagelijks, maar pak een vast moment in de week. Jezelf onnodig opfokken gaat je absoluut niet helpen.

Neem genoeg rust

Een van de belangrijkste aspecten van afvallen is slapen. Een dieet volhouden is simpelweg een stuk gemakkelijker als je voldoende slaap pakt. Je hersenen maken een stofje aan wat je minder hongerig maakt als je voldoende slaapt. Vergeet ook niet dat je lichaam tijdens de slaap nog steeds veel calorieën verbrandt.

Volgens het Voedingscentrum verbrand een gezond persoon van zeventig kilo ongeveer 500 kilocalorieën per nacht. Volgens vele onderzoeken is slaaptekort een van de grote boosdoeners bij overgewicht. Slaap dus!

Voorkom alle verleidingen

Dit is natuurlijk een ontzettende dooddoener, maar het is ook nog steeds waar. Zorg dat je nooit of te nimmer in de verleiding komt om te gaan snacken. Je vieruur-snack kan prima worden vervangen door rouwe worteltjes of een gezonde salade, maar koop geen ongezonde rotzooi. Als je geen koekjes, chips of chocolade in huis hebt, kun je je ook nooit aan deze lekkernij vergrijpen.

Creëer de juiste mind-set. Het eten van een snack of drinken van een glas cola zit vooral mentaal in je systeem, net als nicotine. Je hebt het absoluut niet nodig om de dag mee door te komen, maar je denkt er afhankelijk van te zijn. In een goed en uitgebalanceerd dieet is er ruimte voor een snack. Daarom mag je gewoon om bijvoorbeeld vier uur een tussendoortje, zolang deze maar wel gezond is.

Deze 7 gezonde snacks kun je zonder schuldgevoel de hele dag door eten

Ben je bij vrienden, je ouders of in de kroeg? Tja, dan wordt het een heel ander verhaal. Wij raden je af om alcohol te drinken tijdens je dieet. Een glas bier doet namelijk weinig goeds voor je als je wil afvallen. Vind je jezelf toch op een verjaardag met te veel zoete verleiding om je heen? Blijf dan sterk. Onthoud wat je doel is en geef niet toe aan al het lekkers.

Ga ook hier op zoek naar alternatieve snacks die wel gezond zijn. Staat er naast de schaal met chips bijvoorbeeld een bakje met rauwkost? Dig in! En wees zuinig met de dipsaus.

Creëer een gezond eetpatroon

Mensen zijn gewoontediertjes. Een grote reden waarom je het dieet soms als ondragelijk ervaart is omdat je op rigoreuze wijze je eetpatroon hebt moeten omgooien. Je vervalt dagelijks in dezelfde patronen, kijk maar naar je ochtendrituelen en de vaste momenten dat je van je bureau naar de keuken loopt om iets in je taartgat te proppen.

Het is vaak dan ook dat je zo gewend bent aan de gehaktbal tijdens de lunch op woensdag, dat je het moeilijk vindt om hier direct mee te stoppen. Verander je patroon daarom stap voor stap. Begin met een week lang gezond eten in de avond, als dit eenmaal went kun je jezelf weer uitdagen om de vette snacks te vervangen met gezonde tussendoortjes.

Dan is het ontbijt aan de beurt. Ontbijt je ‘s ochtends niet? Begin hier dan mee. Als je ‘s ochtends gewoon iets eet, en kies dat wat luchtigs als kwark of havermout, voorkom je ook dat je gaat snoepen omdat je eigenlijk gewoon had moeten ontbijten.

Daag uit en beloon jezelf

Als je diëten gaat zien als een straf, wordt het al snel vervelend om jezelf te blijven prikkelen om hier mee door te gaan. Het is kortweg gezegd niet het leukste om te doen, werk daarom met een beloningensysteem en wees eerlijk tegenover jezelf.

Werken met een beloningensysteem is tweeledig. Aan de ene kant krijg je iets om naar uit te kijken. Stel doelen voor jezelf op en kies één moment in de week waarop je de behaalde doelen aan jezelf mag uitkeren. Alle doelstellingen behaald, niet gecheat en ook nog eens wat kilootjes kwijt geraakt? Dan mag je dat paar toffe sneakers waar je al weken je zinnen op hebt gezet kopen!

Aan de andere kant creëer je nu een soort wedstrijd met jezelf. Je daagt jezelf uit om de doelstellingen te halen en niet te zondigen met chocolade of snoep. Je bent het nu namelijk aan jezelf verplicht om deze doelen te behalen anders kun je het toffe cadeau voor jezelf niet kopen. Het is bijzonder vervelend als je beloning niet mag ontvangen, wat je zal triggeren om volgende week nog harder te werken.

Meer over afvallen?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Diëten en afvallen gaat niet enkel om gezond eten, maar vooral om gezond denken. We zijn daarom nog lang niet klaar met het geven van goede tips die je dieet wel dragelijk gaan maken. Morgen komen we weer bij je terug. Zit je in de tussen tijd nog met een nijpende vraag? Lees hier dan gewoon verder. Succes!

Reageer op artikel:
Afvallen? Met deze aanpassingen hou je een dieet makkelijk vol
Sluiten