Deze twee ‘gezonde’ gewoontes staan afvallen alleen maar in de weg

In de strijd tegen de kilo’s probeer je alles uit waarvan jij, de buurman, Instagram of de bro in de gym met zijn science denkt dat het helpt. Afvallen duurt immers al lang genoeg en je wil zo snel mogelijk weer hamburgers laaien. Uiteraard, je kiest hierbij bewust voor gezonde en verantwoorde hacks. Alleen brengen sommige gewoontes je alleen maar verder weg van jouw gewenste fysiek.

Allereerst: er is geen eenduidig antwoord op gewichtsverlies. Maar sommige gewoontes kun je beter achterwege laten dan anderen, zelfs als je ze met de beste bedoelingen eigen hebt gemaakt. Deze ‘gezonde’ strategieën kunnen voorkomen dat je zoveel mogelijk gewicht verliest als je zou kunnen. Daarom vertellen we ook maar direct wat je ervoor in de plaats kunt doen om kilo’s kwijt te raken.

1. Kleinere porties

Tijdens het afvallen is het zaak je aan de juiste portie-groottes te houden. Als je echter te weinig eet, zal het hongerhormoon ghreline pieken, wat betekent dat de hersenen een signaal krijgen dat je niet vol zit. Tegelijkertijd zal je lichaam minder van het verzadigingshormoon leptine produceren. Laten deze twee gevolgen nou net niet zo lekker matchen.

Je zult dan ook eindigen in een ‘hongermodus’, wat vaak resulteert in extra veel eten ter overcompensatie. Dit wordt dan weer gevolgd door gevoelens van schuld, schaamte of falen.

Probeer dit: als jij jouw portie-groottes op de juiste manier wilt verminderen, zorg dan voor uitgebalanceerde verhouding van eiwitten, groenten en gezonde vetten. Richt je op ten minste 25 gram magere eiwitten per maaltijd (en 30 als spierwinst je doel is). Zorg dat eiwit ongeveer een kwart van je bord uitmaakt. Het andere kwart van uw bord moet vezelrijke volle granen bevatten, terwijl de rest – ongeveer de helft van je bord – gevuld mag worden met groenten.

2. Vetten vermijden werkt ook niet tijdens het afvallen

Elke keer dat een voedingsmiddel als vetarm wordt aangemerkt, hebben de voedselproducenten het vet vervangen door suikers of andere potentieel schadelijke chemicaliën en additieven. Dit betekent dat er meestal meer ‘lege’ calorieën verpakt zijn dan bij hun volwaardige tegenhangers. Bovendien heeft je lichaam gezonde vetten nodig voor een aantal processen, waaronder hormoonproductie, hersenfunctie en, ja, zelfs vetverlies.

Dat komt doordat vet een ontzettend verzadigende voedingsstof is, dus het zal je helpen om langer een vol gevoel te hebben. Te veel ervan is uiteraard niet ideaal en ja, het draagt met 9 calorieën per gram sneller bij aan gewichtstoename dan eiwitten en koolhydraten, maar om het zoveel mogelijk te bannen is het andere uiterste. Een uiterste wat je niet wil opzoeken.

Het enige vet dat je wel mag vermijden, zijn transvetten. Deze worden vaak aangetroffen in bewerkte voedingsmiddelen, zoals chips, koekjes en crackers. Focus in plaats daarvan op het eten van hele voedingsmiddelen die gezonde vetten bevatten. Denk aan vlees, wilde vis zoals zalm, hele eieren, rauwe noten en avocado’s. Volle zuivelproducten zoals rauwe kaas, gewone Griekse yoghurt en kwark zijn ook toppers tijdens het afvallen.

Mocht jij je deze gewoontes eigen hebben gemaakt, probeer dan zo snel mogelijk om daar weer verandering in te brengen. En als je dan toch bezig bent, probeer een van deze fijne manier van afvallen eens uit.

Reageer op artikel:
Deze twee ‘gezonde’ gewoontes staan afvallen alleen maar in de weg
Sluiten