Martyn de Jong
Martyn de Jong Health 28 nov 2019

Afvallen tijdens de feestdagen: tips voor een gezonde decembermaand

Wil je afvallen van je lijstje schrappen met goede voornemens, begin dan nu al. Een paar gezonde tips rond de feestdagen. Maar bovenal: vergeet niet te genieten.

Rond de feestdagen is het makkelijker dan ooit om op de valreep extra ongewenste kilo’s te pakken. Vaak gaan mensen helemaal los, om vervolgens een verse start te maken met een poging tot afvallen in het nieuwe jaar. Dus wat gebeurt er: je vreet wekenlang pepernoten, chocolade en andere troep alsof er geen morgen is, aangezien je toch een nieuw sport- en eetregime in gedachten hebt dat vanaf januari begint. In februari blijkt dat het nooit is gelukt om je regime vol te houden en ben je verder van huis dan ooit tevoren. Dit jaar ga je dat anders doen, zonder dat je vergeet te genieten.

Sport doet op korte minder dan je denkt wat betreft afvallen

Allereerst is het goed om te weten dat sporten zeker geen wonderen verricht voor een afvalproces. Uiteindelijk is afvallen gerust voor 80 procent afhankelijk van jouw dieet. Sporten helpt op de lange termijn als je wil afvallen, doordat je meer spiermassa zult opbouwen, waarmee je meer calorieën verbruikt. Maar die paar sportsessies in de week doen zeer weinig voor gewichtsverlies. Afvallen gaat daarom het beste met goede voeding ondersteund door regelmatig sporten. Dus dat streven van: ‘Ik sport die kilo’s er wel af tijdens de feestdagen’, zal op zichzelf weinig rendabel zijn.

Compensatiedagen voor de feestdagen

Wetende dat jouw gewicht voor ongeveer 80 procent van jouw dieet afhankelijk is, doe je er slim aan om ‘wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af’ in gedachten houden. Dus in plaats van twee weken lang overboord te gaan, kun je beter keuzes maken voor bepaalde feestdagen. Stel: je bent van plan om tijdens Sinterklaas, de eerste en tweede kerstdag veel eten, plan het dan zo in dat je in aanloop naar die dagen iets minder eet dan normaal. Schrap wat vetten en koolhydraten uit jouw lunch en/of diner en bouw hiermee een kleine compensatiebuffer op.

Net als dat je van één dag gezond eten ook niet ineens fit wordt, zul je van twee dagen genieten met kerst ook niet ineens maanden moeten afvallen. Je stofwisseling zal deze klappen deels op kunnen vangen en in combinatie met de eerdergenoemde compensatie, zitten die kerstdiners en oliebollen wel snor.

Maak slimme keuzes rondom alcohol

Drank en vettigheid vormen samen een gevaarlijke combinatie. Als je veel alcohol drinkt, zal dit jouw caloriebehoefte doen overlopen, waarbij overtollige voeding naar je vetopslag verhuist.

Stel: je bent een man die per dag 2500 calorieën verbruikt. Als jij 1000 calorieën aan alcohol zou drinken, dan heb je nog maar 1500 calorieën voor jouw ontbijt, lunch en een kerstdiner. Op het moment dat je daar overheen gaat, zal het overschot naar jouw vetvoorraad gaan. Koolhydraten en eiwitten vallen hierbij minder zwaar dan vetten. Dit door de manier waarop jouw lichaam deze stoffen verbruikt en omzet naar brandstof.

Vet voedsel gaat in combinatie met alcohol echter makkelijk naar de vetopslag. Probeer de vette hap daarom enigszins te beperken in combinatie met alcohol. Of beperk juist de alcohol en geniet meer van eten. Balans is alles, als je afvallen in het nieuwe jaar wilt voorkomen. Check voor de feestdagen ook deze 7 alcoholische drankjes met weinig calorieën.

Begin groen

Je zit aan een rijkgevulde tafel met oneindig veel heerlijke gerechten om je heen. Waar begin je als je afvallen wilt voorkomen? Bij de groene afdeling, natuurlijk. Wanneer jij eerst een bodem legt met groenten, dan vergroot je de kans dat je daarna onnodig veel gaat eten aanzienlijk. Ook soep en water kunnen de trek een flink stuk remmen, wat jouw sixpack zeer ten goede zal komen.

Geef het (stok)brood door

Zonder het door te hebben, eet je tijdens de feestdagen belachelijke hoeveelheden brood. In de praktijk is brood één van de minst verzadigende producten die er bestaan. Zo gauw je witbrood eet, gaat je insulineproductie enorm omhoog, met als gevolg nóg meer trek en vetopslag. Ook bevat het veel calorieën, die je beter voor luxere gerechten kunt reserveren. Dus als je dan toch niet verzadigd wordt van brood, kun je het net zo goed overslaan.

Handig rijtje wat betreft calorieën

Tot slot is het ook wel handig om dit rijtje te weten tijdens de feestdagen als je op je calorieën wilt letten.

Amandelstaaf per 25 gram: 100 kcal
Appelbeignet 1 stuks a 55 gram: 100 kcal
Appelcarre 1 stuks a 110 gram: 350 kcal
Appelflap 1 stuks a 100 gram: 400 kcal
Appelbol 1 stuks a 100 gram: 196 kcal
Chocoladeletter melk per 25 gram: 146 kcal
Oliebol 1 stuks 75 gram: 135 kcal
Oliebol met krenten 1 stuks a 75 gram: 167 kcal
Oliebol met poedersuiker 1 stuks a 75 gram: 165 kcal
1 glas Champagne Champagne a 100 ml: 77 kcal
10 kruidnoten: 50 kcal

Fruit tijdens de feestdagen

Eet liever wat fruit als je zin hebt in iets zoets tijdens de feestdagen. Dit zijn de 11 beste soorten fruit tijdens het afvallen.

Check ook: Zo zet je thuis een kerstdiner van sterrenniveau op tafel

Reageer op artikel:
Afvallen tijdens de feestdagen: tips voor een gezonde decembermaand
Sluiten