Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Human Interest 3 sep 2018
Leestijd: 2 minuten

Afvallen? Als je op deze momenten van de dag eet, verlies je vet

Als je wat kilootjes wilt kwijtraken, is het belangrijk om goed op te letten wat je allemaal naar binnen gooit. Dat klopt helemaal, maar daar blijft het niet bij. Ook het moment waarop je eet, speelt een belangrijke rol bij het opbouwen en kwijtraken van vet. In Engeland hebben ze hier onderzoek naar gedaan en de uitkomst gaat afvallen een stuk gemakkelijker maken.

Tien weken lang deden een aantal wetenschappers onderzoek en gaven het de titel: A pilot feasibility study exploring the effects of a moderate time-restricted feeding intervention on energy intake, adiposity and metabolic physiology in free-living human subjects. Een hele lange beschrijving voor een vrij simpele vraag, namelijk: welke invloed heeft een kleine aanpassing van het moment waarop je eet op je lichaam.

etenstijd op de schop

Omdat het om een pilot onderzoek gaat, werd deze uitgevoerd onder een kleine groep. Zestien vrijwilligers werden opgesplitst in twee groepen. De eerste groep at gewoon op de tijden die ze gewend waren. De andere acht aten hun ontbijt anderhalf uur later dan normaal en werkten hun avondhap juist negentig minuten eerder naar binnen. Ondanks dat het pas een pilot was, werden er een aantal opmerkelijke ontdekkingen gedaan.

De belangrijkste daarvan was dat de groep die hun eettijden had aangepast meer vet was kwijtgeraakt dan de andere groep. Om te ontdekken hoe dit precies kan, moet meer onderzoek gedaan worden. Gelukkig waren de wetenschappers wel zo vriendelijk om alvast een aantal bevindingen met ons te delen. Zo kwam naar voren dat de deelnemers minder tijd hadden om te snacken omdat hun maaltijden dichterbij elkaar lagen. Dit betekent dus ook dat ze minder calorieën binnenkrijgen.

Afvallen zonder anders te eten

Voor een andere verklaring grijpen de onderzoekers naar een eerder onderzoek. Hierin werd onderzocht wat er gebeurt wanneer je later op de dag eet. Wat bleek is dat hierdoor je insulinewaarden omhoog schieten waardoor je lichaam vet vasthoudt. Omdat de testpersonen eerder hun avondeten aten, hadden ze hier naar alle waarschijnlijkheid minder last van.

Keiharde feiten zijn er dus nog niet, maar later ontbijten en eerder dineren lijkt daadwerkelijk invloed te hebben op de hoeveelheid vet die je vasthoudt. Op de keiharde bewijzen moeten we dus nog even wachten, maar het lijkt erop dat het toch echt loont om je eettijden aan te passen. Probeer het gewoon zelf uit en ontdek of het ook voor jou werkt.

Meer tips om kilo’s kwijt te raken

Heb je geen zin om te sporten, maar wil je wel wat kilo’s kwijt? Klik dan hier. Ben je juist op zoek naar een manier om af te vallen, maar wil je tegelijkertijd ook spiermassa opbouwen? Check dan dit artikel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Men's Health

Reageer op artikel:
Afvallen? Als je op deze momenten van de dag eet, verlies je vet
Sluiten