Afvallen? Deze 3 ‘methodes’ gaan je niet verder helpen

Mannen, afvallen is geen makkie. Het vereist dat je veranderingen aanbrengt in je dagelijkse routine, eetgewoonten en misschien zelfs je sociale leven. Het traditionele advies van “goed eten en sporten” kan vaak ontmoedigend simpel lijken als je snel vet wilt laten vallen. “Is het zo makkelijk? Kan het niet op een snellere manier?” 

Mensen willen alles snel, snel, snel. Daarom levert één internetzoekopdracht voor “hoe gewicht verliezen” miljoenen quick-fix alternatieven op. Maar werken ze?  Wetenschap zegt van niet. Er is geen magisch ingrediënt waarvan je gaat afvallen. Het kiezen van het verkeerde rage- of crashdieet kan je té duf maken voor trainingen, je immuniteit verlagen en zelfs je gewichtsverlies laten ontsporen. Plus, het kan je metabolisme vertragen en het moeilijker maken om in de toekomst kilo’s kwijt te raken.

Foute boel dus. Er is geen vervanging voor het harde werken, maar het goede nieuws is dat je elke dag een heleboel kleine dingen kunt doen om kilo’s kwijt te raken. Al zijn er ook een aantal afvalmythes die van kant geen kloppen en die lees je hier. Nu.

#1 Detox

Sommige onderzoeken suggereren dat schadelijke stoffen waaraan we worden blootgesteld vanuit onze omgeving mogelijk een rol spelen bij ziektes zoals obesitas en diabetes. Er zijn echter geen aanwijzingen dat commerciële detoxproducten zoals thee, sapreiniging en speciale, beperkende diëten deze effectief kunnen verwijderen. Dat wist je natuurlijk al.

Het almachtige geheim van ontgiften? De natuurlijke filters van het lichaam: lever en nieren. De gedachte dat speciale detox-formules je lichaam uitspoelen is een mythe.

Bovendien hebben de meeste detox-reinigingen te maken met drastische calorierestrictie, wat slecht nieuws kan zijn voor je taille. Wanneer je lichaam voelt dat het verhongert, vertraagt ​​je metabolisme, waardoor het voedsel strakker vast blijft zitten wanneer je weer normaal begint te eten. Hierdoor is het waarschijnlijk dat je het gewicht dat je kwijt bent geraakt meteen weer terugwint.

De beste manier om de natuurlijke detoxroutes van je lichaam te ondersteunen is door middel van voedsel. Ten eerste moet je voldoende water drinken, zodat je nieren de onnodige chemicaliën op de juiste manier kunnen wegspoelen. Daarnaast, kan het toevoegen van plantaardige eiwitten, zoals bonen en linzen, je leverfunctie ondersteunen. Verorber als laatste ook dagelijks op ten minste vijf porties kleurrijke groenten en fruit. Ze bevatten veel antioxidanten, die je lichaam kunnen helpen ongewenste stoffen te verwerken. Detoxen the good way.

#2 Alle calorieën zijn gelijk tijdens het afvallen

Als het gaat om het aantal kilo’s naar beneden te brengen is het belangrijk om de calorieën van alle voedingsmiddelen te verminderen. Toch? Fout. Volgens een wijze vrouw aan een of andere Amerikaanse universiteit tellen alle calorieën niet gelijk als het gaat om gewichtsverlies.

Er is aangetoond dat sommige vezel- en eiwitrijke calorieën een rol spelen bij het stimuleren van het metabolisme. Deze, plus koolhydraten met een lage glycemische index (bijvoorbeeld melk en volle granen) houden je langer vol, zodat je minder geneigd bent om te veel te eten tijdens je volgende maaltijd.

Neem bijvoorbeeld een handvol amandelen en vergelijk ze met een snackzak met 18 chipies. Beide zijn ongeveer 160 calorieën, maar de amandelen zullen meer kans hebben om de honger te stillen dan de chips, dankzij hun eiwit- en vezelgehalte.

#3 Schrap de koolhydraten

In eerste instantie verlies je meer gewicht op een koolhydraatarm dieet. Als je heel weinig koolhydraten eet, verbruikt je lichaam zijn eigen energiereserves en dus verlies je veel watergewicht in plaats van vet. Wanneer je eenmaal weer iets normaler begint te eten, krijg je net dat gewicht net zo hard weer terug.

Als je op deze manier blíjft eten, kan je lichaam zich in je spiervoorraad gaan onderdompelen om eiwit in glucose om te zetten om het gebrek aan brandstof te compenseren. Omdat het eiwit wordt omgezet in energie, kan het geen prioriteit geven aan het opbouwen en onderhouden van je spierwinst. En als je spieren verliest, kan je metabolisme vertragen, waardoor het afvallen moeilijker wordt.

Het is nooit een slecht idee om te bezuinigen op geraffineerde koolhydraten zoals crackers en koekjes. Deze soorten koolhydraten zijn “leeg” omdat ze je weinig voedingswaarde bieden voor je geld. In feite suggereert onderzoek dat het ruilen van geraffineerde koolhydraten voor volle granen tot geleidelijke gewichtsverlies kan leiden.

Reageer op artikel:
Afvallen? Deze 3 ‘methodes’ gaan je niet verder helpen
Sluiten