Fruit, groente, granen en zuivel: maak kennis met het DASH-dieet

Je zult ongetwijfeld wel eens gehoord hebben van het Keto en Paleo dieet. Misschien heb je één van beiden zelfs wel eens geprobeerd, maar ben je ook bekend met het DASH dieet? Veel mensen zweren bij deze manier van eten en ook artsen zijn positief over dit dieet, maar wat houdt DASH precies in en kan het je ook helpen bij het afvallen? Die vragen gaan wij beantwoorden.

DASH is ‘Het Beste Dieet’

Het US News and World Report heeft het DASH dieet zelfs uitgeroepen tot het beste dieet dat er is. Niet alleen het afgelopen jaar, maar al acht jaar op rij. Toch zijn er relatief weinig mensen die dit dieet volgen. Dat is best vreemd, want DASH kent een aantal belangrijke voordelen. Het dieet is namelijk niet alleen gezond, maar biedt ook heel veel flexibiliteit. Dit is vooral omdat er geen enkele voedselgroep off-limit is. Het dieet focust zich vooral op algemene gezondheid, maar werkt ook uitstekend voor mensen die willen afvallen of op gewicht willen blijven.

Wat is DASH en wat eet je?

DASH staat voor “Dietary Approaches to Stop Hypertension” en is ontwikkeld om bloeddruk te verlagen (= hypertensie) en zo de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Het dieet focust zich op het verhogen van de hoeveelheid groenten, fruit, volkoren granen en bonen dat je eet. Daarnaast kies je voor mager vlees, magere zuivel, noten en onverzadigde vetten. Je limiteert toegevoegde suikers, transvetten, toegevoegd zout en bewerkte producten zo veel mogelijk. Perfect als je wilt afvallen dus.

Hoe veel eet je als je DASH volgt?

Hoe veel je eet hangt af van je individuele calorie-behoefte en wordt gemeten in servings:

Per dag:

  • Granen: 6 porties
  • Groenten: 3-4 porties
  • Fruit: 4 porties
  • Magere zuivel: 2-3 porties
  • Mager lees, gevogelte of vis: 100g of minder
  • Vet/olie: 2 porties
  • Sodium (zout): 2300 mg of minder

Per week:

  • 3-4 porties noten, zaden en bonen
  • 3 porties of minder zoetigheden/toegevoegde suikers.

Hoe helpt het bij afvallen?

DASH is in eerste instantie gefocust op het verbeteren van de overall gezondheid, maar kan ook helpen bij het afvallen. Je bent bewuster met je voedselinname bezig, je eet minder bewerkte, hoog-calorische producten en juist meer groenten en fruit. Daardoor is het waarschijnlijk dat je over het algemeen minder calorieën binnenkrijgt, waardoor je vanzelf afvalt.

DASH kan je dus zeker helpen bij het afvallen, maar is vooral geschikt om op gewicht blijven. Bij extremere diëten (zoals vasten) zie je vaak dat mensen terugvallen in hun oude gewoontes en vervolgens weer aankomen. Het voordeel van DASH is dat het ook gezond is op de langere termijn. Het draagt dus ook bij aan een gezondere levensstijl. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Keto dieet, dat volgens artsen op de lange termijn niet gezond is.

Reageer op artikel:
Fruit, groente, granen en zuivel: maak kennis met het DASH-dieet
Sluiten