A. de Jong
A. de Jong Health 2 sep 2019

Afvallen? De 5 beste diëten volgens voedingsexperts

Er zijn zoveel diëten dat je alleen al kilo’s verliest als je erover nadenkt welk dieet je in hemelsnaam moet toepassen als je wil afvallen. Gelukkig zijn er voedingsexperts.

De beste diëten

Afvallen is geen raketwetenschap, maar het is ook weer niet iets wat je zo maar even doet. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet. Het is dan ook altijd handig om voordat je begint even een voedingsexpert of een huisarts in te schakelen. Dat gezegd hebbende: een pannel van gezondheidsexperts en voedingsexperts heeft 41 diëten gerankt op verschillende aspecten. Dit is de top 5.

1. Mediterraan dieet

Het mediterrane dieet bestaat grofweg uit een verscheidenheid aan groenten, fruit en volle granen. Ook gezonde vetten, zoals noten, kun je eten. Verder bestaat het mediterraan dieet uit zaden, olijfolie, matige hoeveelheden zuivel en vis, heel weinig wit vlees, op een uitzondering na geen rood vlees en niet al te veel eieren. Af en toe een lekker glaasje rode wijn hoort erbij. Afvallen hoeft dus helemaal geen marteling te zijn. Lees hier en hier meer over het mediterrane dieet.

Totale score: 4.2/5 Afvallen: 3.0/5 Gezondheid: 4.9/5

2. DASH-dieet

Het DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) is niet alleen goed tegen overgewicht, maar zorgt ook voor een lagere bloeddruk. Het DASH-dieet bestaat uit veel fruit, groenten en magere zuivel. Verder bestaan je maaltijden voornamelijk uit volkoren producten, plantaardige olie, kip, vis en noten. Daarnaast wordt aangeraden om zout, rood vlees, zoetwaren, verzadigde vetten en suikerhoudende frisdranken te beperken. Het DASH-dieet heeft veel overeenkomsten met het mediterraan dieet. Check hier een aantal maaltijden die bij het dieet passen.

Totale score: 4.1/5 Afvallen: 3.1/5 Gezondheid: 4.8/5

3. Flexitariër dieet

Je hoort het waarschijnlijk steeds meer mensen zeggen: ‘Ik ben flexitariër’. Weet dat die mensen goed bezig zijn. Niet alleen voor het klimaat, ook voor hun gezondheid. Het komt erop neer dat je maar één of twee dagen per week vlees of vis eet en de rest van de dagen die producten vervangt door eiwitrijke voedingsproducten als bonen, zaden, noten, linzen, eieren en tofu. Lees hier meer over het flexitariër dieet.

Totale score: 4.0/5 Afvallen: 3.4/5 Gezondheid: 4.7/5

4. MIND-dieet

Het MIND-dieet staat bekend als het dieet voor je hersenen en heeft gewichtsverlies niet als hoofddoel. MIND is een acroniem van Mediterranean Intervention for Neurodegenerative Delay (Mediterraanse interventies voor neurologische achteruitgang) en is grofweg een combinatie tussen de nummers 1 en 2 uit dit rijtje. Lees hier meer over de MIND-levensstijl.

Totale score: 3.9/5 Afvallen: 2.8/5 Gezondheid: 4.6/5

5. WW (Weight Watchers) dieet

Dan nog de Weight Watchers, waar ten onrechte nogal eens sceptisch over wordt gedaan. Dit dieet, dat al sinds 1963 bestaat, scoort het hoogst als het gaat om afvallen en scoort ook hoog op gezondheid. Kort gezegd is het een afvalprogramma waarbij alles wat je eet en drinkt een bepaalde hoeveelheid punten krijgt, ‘Smartpoints’ genaamd. Lees hier meer.

Totale score: 3.9/5 Afvallen: 3.7/5 Gezondheid: 4.5/5

Lees de volledige ranglijst van de 41 diëten hier.

Afvallen en bewegen

Naast het volgen van een dieet is het natuurlijk ook belangrijk dat je genoeg beweegt in je strijd tegen de kilo’s. Check deze 11 sporten waarbij je heel veel calorieën verbrandt.

Reageer op artikel:
Afvallen? De 5 beste diëten volgens voedingsexperts
Sluiten