Redactie
Redactie Life 2 aug 2018

Donkere dag voor WhatsApp: advertenties nemen de app (langzaam) over

“Er zullen nooit advertenties verschijnen in WhatsApp.” Het was een belofte van WhatsApp-oprichters Jan Koum en Brian Acton. Tot de hele toko aan Facebook werd verkocht voor 19 miljard dollar. Een astronomische bedrag als dat verdien je niet zomaar terug en dus werd een verdienmodel bedacht door Facebook-führer Mark Zuckerberg: advertenties. Vanaf 2019 zullen de eerste reclames binnen de app verschijnen. 

De intenties van Jan en Brian waren altijd goed: geen rotzooi binnen WhatsApp. Zelfs toen de glazen werden geklonken op de deal, werd afgesproken dat reclames zouden uitblijven en de privacy van de 1.5 miljoen  gebruikers werd gewaarborgd. En met succes: berichten zijn sinds 1.5 jaar versleuteld en advertenties bleven inderdaad uit. Tot Koum afgelopen mei zijn dienstverband bij Facebook aan de wilgen hing vanwege gedoe over privacy, hetgeen zijn maatje Brian al eerder had gedaan. Laatstgenoemde pakte zelfs zijn megafoon erbij om de wereld te overtuigen van de duivel die Facebook heet.

Nu de ziel van Jan en Brian is gestorven, heeft Mark de kans gegrepen om zijn geliefde verdienmodel op de app los te laten. ‘Vanaf 2019 verschijnen commerciële boodschappen in de status-sectie van de chat-app. Dat is het tabblad dat de minsten mensen zullen openen’, aldus online Apple magazine One More Thing. Geen groot probleem, zo lijkt het. Het tegendeel is waar, denken wij. Eerst masseren, dan toeslaan: het zal een kwestie van tijd zijn voor WhatsApp is ondergedompeld in advertenties.

Geheel onlogisch is het niet: er moet wel brood op de plank komen. Het probleem schuilt hem in privacy: hoe zit het met targeting? Lees: advertenties die zijn gebaseerd op jouw online gedrag. En wanneer verschijnt de eerste advertentie tussen de chatberichten in? Zuckerberg is niet vies van privacy-schending, zo heeft hij eerder bewezen.

Hoe kan WhatsApp wel geld verdienen?

Met een abonnementsvorm bijvoorbeeld. In de begindagen van WhatsApp betaalde je een euro om de app te mogen gebruiken. Vermenigvuldig dit bedrag met de 1.5 miljard gebruikers en zie daar: geld op de bank! Twee of drie euro kan ook, dunkt ons. Of gaan we toch allemaal over op het zeer dichtgetimmerde Telegram? Hou je het toch bij WhatsApp, wellicht kunnen deze 33 hacks dan wat voordeel opleveren.

 

Reageer op artikel:
Donkere dag voor WhatsApp: advertenties nemen de app (langzaam) over
Sluiten