Ace Combat 7 Review: Uitstekende game

Jelle van Es 21 jan 2019 Media

2019 is nu al een opvallend gamejaar. Normaal gesproken mag je blij zijn als er in januari één of misschien twee games uitkomen die echt de moeite waard zijn. Dit jaar zijn er in elk geval al een stuk of vijf. De remasters van Super Mario Bros U Deluxe en Tales of Vesperia hebben we al en de aankomende weken krijgen we games als Kingdom Hearts 3 en Resident Evil 2. En tussendoor hebben we ook nog Ace Combat 7, die zeker de moeite waard is.

De laatste jaren was het stil rondom de serie, die voornamelijk op de PlayStation 2 zijn hoogtijdagen kende. De meest recente delen wisten echter geen indruk te maken. Met Ace Combat 7 is de ontwikkelaar teruggegaan naar de tekentafel en goed nagedacht wat een Ace Combat-game moet zijn. Het resultaat is een game met diversiteit, vele dikke dogfights in de lucht, sterke muzikale ondersteuning en genoeg redenen om reeds voltooide missies opnieuw te spelen.

Het verhaal van Ace Combat 7

Toch is er één ding dat niet heel erg sterk is en dat is het verhaal. Het draait om twee facties die aan het begin van de game met elkaar in oorlog komen. Dat is eigenlijk het belangrijkste dat je moet weten. Daaronder zitten nog een aantal andere lagen van verschillende personages die op één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Het probleem is alleen dat het niet heel erg duidelijk is wie wie is. Dus focus je gewoon op het voltooien van missies en til niet te veel aan de verschillende tussenfilmpjes.

Ace Combat 7: Skies Unknown | Launch Trailer | PS4

Ace Combat 7: Skies Unknown is out now, featuring exclusive PlayStation VR content: https://play.st/AC7

De missies zelf die je voorgeschoteld krijgt, zijn erg goed. Je begint de game als onderdeel van een elite eenheid, die probeert te reageren op de aanvallen aan het begin van de oorlog. Dat lijkt goed te gaan, totdat je tijdens de vierde missie een grote fout maakt. Vanuit daar ga je over naar een unit dat bestaat uit een aantal gevangenen. Niemand geeft wat om je leven en je wordt dan als lokaas gebruikt. De variatie van die settings zorgt er voor dat de missies ook telkens anders zijn. De ene keer moet je binnen een bepaalde tijd veel doelen uitschakelen, terwijl je de keer daarop juist niet mag schieten en tijd moet winnen. En dan heb je nog missies waarbij je door bergpassen vliegt om niet op te vallen op de radar.

Ace Combat 7

Ace Combat 7 is echter op zijn best wanneer je flink mag gaan rondvliegen en in dogfights terecht komt. Zeker wanneer je meerdere vijanden tegelijkertijd krijgt voorgeschoteld is het een klein feestje. Je ontwijkt dan de ene na de andere missile, terwijl je tegelijkertijd probeert om je vijand in je vizier te krijgen om hem uit te schakelen. Lukt dat en schiet je de tegenstander uit de lucht, dan word je getrakteerd op een heerlijke explosie.

Sterke muziek en VR

Opvallend is de sterke muziek tijdens de actie. Deze zweept de spanning naar nog grotere hoogte en zorgt er voor dat je echt het gevoel heb alsof je in een Top Gun-film zit. Het verveelt nooit. En als je een keer een fout maakt en game over gaat, dan is het niet erg om delen opnieuw te spelen en weer van die muziek te genieten.

Ace Combat 7

Het herspelen van missies in zijn geheel is ook leuk, al is het maar omdat je op die manier extra geld kan verdienen. Daarmee koop je dan weer nieuwe vliegtuigen en upgrades, waardoor je in de nieuwe missies beter voor de dag komt. Tot slot is het in Ace Combat 7 mogelijk om op de PlayStation 4 gebruik te maken van PlayStation VR, waar je een aantal missies kunt spelen. Het is zwaar indrukwekkend en een must om een keer te proberen. Pas alleen op dat je niet helemaal misselijk wordt, want het is wel intens.

Ace Combat 7

Ace Combat 7 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lijkt de game je iets? Dan hebben we goed nieuws. We hebben namelijk een PlayStation 4- en Xbox One-exemplaar die we mogen weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je kans wilt maken op deze prijs. Laat daarbij ook even weten welk platform je voorkeur heeft. Succes!