Redactie
Redactie Cars 17 jan 2018

Iedereen maakt ruim baan voor de Abarth 695 XSR Yamaha Edition

De Fiat 500 is een icoon, maar om nu te zeggen dat het de mannelijkste auto op de weg is… Gelukkig heeft Fiat dochteronderneming Abarth die maar wat graag lieve 500’tjes ombouwt tot hot hatches. Zijn dit serieuze sportwagens? De Abarth 695 XSR Yamaha Edition moet dit bewijzen.

Het is niet bepaald gebruikelijk dat auto’s in dit segment flink onderhanden worden genomen en een sportieve transformatie ondergaan. Je kunt veel kleintjes met de nodige opsmuk krijgen, maar écht sportieve uitvoeringen? Ga maar na: de meeste hot hatches zijn toch echt een slag groter. Denk maar aan de Polo GTI of Mini Cooper.

Deze Abarth 695 is dus bij voorbaat een bijzonder wagentje. Wanneer een Fiat 500 de badge “Abarth” draagt, gaat dit verder dan wanneer een Polo de toevoeging “GTI” krijgt. Abarth is een volwaardige autobouwer. Het bedrijf hoort weliswaar sinds de jaren ’70 bij de Fiat groep, maar Abarth is een ‘eigen’ merk. Dat verklaart direct de naam.

Wat gebeurt er dan allemaal bij de transformatie van Fiat 500 naar Abarth 695 XSR Yamaha Edition? Allereerst trekt Abarth een eigen motor uit de schappen. En wat voor een! De 1.4 liter turbomotor levert 165 pk. Da’s een riante hoeveelheid in een middenklasser, maar in zo’n kleintje van slechts 1.075 kg. is dat ronduit veel.

… maar een echte sportwagen

Dat deze auto écht bedoeld is als sportwagen, blijkt verder uit het feit dat er een speciale Akrapovic-uitlaat is gemonteerd, de motor is voorzien van een Garrett-turbo en het onderstel beschikt over adaptieve dempers (van KONI op de achteras). Dat zijn serieuze spelers. Ook in het interieur zie je direct dat het menens is: de 695 heeft een eigen digitaal interface, een sportmodus, extra sportieve afwerking en sportstoelen.

Luidruchtige verrassing

Soms stap je in een auto en word je direct verrast. De eerste kennismaking met deze Abarth was zo’n verrassing. Wát een kabaal komt er uit die kleine donder. Dit is geen overdrijving: de dubbele Akrapovic-pijpen produceren echt een intens, op het genante af, hard geluid. Heerlijk! Mocht je denken dat je voor een mooi geluid een dikke motor nodig hebt: think again. De Italianen hebben wonderen verricht. Wij hebben echt geen idee hoe zij het voor elkaar hebben gekregen om dit kleine motortje bij het ontwaken te laten klinken als Seth Rogen na een wilde nacht vol sigaren en whisky, maar het is hen gelukt. Tot aan 2500 toeren produceert de motor een diepe gorgel die vervolgens overgaat in een luidkeelse brul.

‘Kun je niet effe normaal doen?’

Waarom besteden wij zoveel aandacht aan het geluid? Simpelweg omdat je het niet verwacht. Niemand. Iédereen kijkt dan ook om als je voorbij komt rijden. Parkeergarages vormen een hoogtepunt. Mensen kijken je aan met een blik die zegt: ‘Kun je niet effe normaal doen?’ Dit ís normaal. Dit is een Abarth en een Abarth maakt een buitenproportionele hoeveelheid herrie.

Maar goed: knal een dikke pijp onder de eerste de beste Astra en je hebt ook een hoop herrie. Gelukkig is Abarth verder gegaan dan dat. Een sport-knop kom je tegenwoordig in bijna elke auto tegen. In deze 695 XSR Yamaha Edition hadden ze ‘m ook ‘Hulk button’ kunnen noemen, want zodra je deze knop indrukt, wordt de auto boos. En boos is ‘ie op z’n best.

Toverwoord: beleving

Als je kijkt naar de prestaties van de Abarth 695 XSR Yamaha Edition (top van 218 km/u, 0-100 km/u in 7,3 seconden), dan denk je wellicht: tja, dat doet een beetje potente zakenbak ook. True, true, maar er is een wezenlijk verschil: beleving. En beleving is in autotermen vaak een toverwoord. Zo intens als het geluid van deze opgefokte Italiaan is, is zijn rijgedrag ook. Hij is bikkelhard, messcherp en meeslepend.

Met slechts een kleine stuurbeweging maak je al een flinke hoek en de motor reageert gretig op het gas. Autoproducenten doen er tegenwoordig alles aan om het turbogat te voorkomen. Abarth niet. Geef je gas, dan valt de versnelling voor een fractie van een seconde tegen totdat de turbo erin knalt en je een duw in de rug geeft. Zo kan het gebeuren dat je bij het uitaccelereren van een bocht in de tweede versnelling plots toch nog de tractiecontrole voelt werken.

Je voelt en hoort alles in deze auto tijdens het rijden in de sportmodus. Hij blaast, schreeuwt, knettert, ploft en trekt aan het stuur. Het gevolg is dat je vrijwel niet normaal kunt rijden in deze Italiaanse hot hatch. Erger nog: je wílt dat ook helemaal niet. Laat er geen misverstand over bestaan: dit is écht een serieuze sportauto. Eentje die een beginnende bestuurder direct het gevoel geeft heel hard te gaan en een gevorderde bestuurder laat zien dat je er ook echt heel hard mee kunt.

Speelsheid waar je geen genoeg van krijgt

Je mag geen appels met peren vergelijken: natuurlijk zijn duurdere en grotere sportwagens vaak nog krachtiger en sneller, maar de Abarth 695 XSR Yamaha Edition heeft iets bijzonders. Zijn compacte formaat betekent dat ‘ie ontzettend direct en wendbaar is en tezamen met die opzwepende motor geeft dit hem een speelsheid waar je geen genoeg van krijgt. Het enige smetje op zijn blazoen is dat de stoelen weliswaar puik zitten, maar de zitpositie gewoon te hoog is. Je blijft een beetje ‘op de bok’ zitten. Tja, het blijft in de basis een Fiat 500.

Verder is echt alles aan deze bolide lekker. Zoals het puik klinkende audiosysteem met speakers van Beats, of de fraaie multimedia-interface met TomTom-navigatie. De extra luxe afwerking in het interieur geeft ‘m dat beetje extra dat je van een Abarth verwacht. Mag ook wel, want met een prijs van ruim 38 mille, is dit geen koopje. Daarentegen: er zijn auto’s die twee keer zo duur zijn die minder beleving bieden dan deze rakker.

Voor wie is zo’n Abarth 695 XSR Yamaha Edition?

Natuurlijk kan een kleine donder als deze een volwaardige gezinsauto niet vervangen. De Abarth 695 XSR Yamaha Edition is gewoon een begeerlijke auto voor de single of het kinderloze stel met een goede cent te besteden. Of misschien wel de leukste tweede auto voor wie zijn dagelijkse woon-werkverkeer doet in een saaie leasebak. Ja, veertig mille is een hoop geld, maar je garandeert jezelf ook van een enorme grijns op je porem als je deze auto kunt aanschaffen. Bovendien koop je dan een limited edition die zelfs door Abarth wordt ingeschreven in een speciaal register. Het draait allemaal om die emozione!

Reageer op artikel:
Iedereen maakt ruim baan voor de Abarth 695 XSR Yamaha Edition
Sluiten