Zo voorkom je dat je na het afvallen weer aankomt

Het afvallen ging zo goed, maar al je harde zwoegen en werken is voor niets geweest: na een voortvarend begin in de gym én keuken vlogen de kilo’s er af, maar na een tijdje is dat cijfer weer vertrouwd hoog. Hoe kan dat toch, dat je voor je gevoel haast onbewust weer aankomt? We geven je niet dé oorzaak, maar denk eens na over het onderstaande.

Het is een raadsel waar echt niet alleen jij mee te maken hebt. De waarheid is dat je lichaam letterlijk vecht tegen het verliezen van gewicht. Dat is omdat wanneer je begint met het verliezen van kilo’s, je lichaam het als een bedreiging voor “overleving” ziet. Om je te beschermen, vertraagt ​​het je metabolisme om het gewichtsverlies te bestrijden. Klink aannemelijk, toch?

Onderzoek suggereert tevens dat het verliezen van gewicht, wanneer dit té snel gebeurt, gemakkelijker kan leiden tot uiteindelijk weer gewicht re-winst. Het goede nieuws is dat je een aantal dingen kunt doen om de vicieuze cirkel te bestrijden. Hier zijn vier redenen waarom de kilo’s weer opstapelen en wat je kunt doen om weer op het goede spoor te komen.

Let na het afvallen op de eiwitten

Proberen om je gewichtsverlies te behouden met een langzamer metabolisme kan een gevecht zijn, omdat je het moeilijker zult hebben om calorieën te verbranden. Zelfs als je voldoende aandacht besteedt aan het eten van voldoende eiwitten terwijl je afvalt, is het nog steeds waarschijnlijk dat je wat spiermassa zult verliezen. Spier is metabolisch actief weefsel, dus je verbrandt meer calorieën in rust. Sterker nog, het trainen van spiermassa is een van de weinige manieren om je metabolisme te stimuleren.

Daarom: cardio kan je zeker helpen met het verliezen van kilo’s, maar krachttraining móét worden toegevoegd aan de mix. Probeer in ieder geval drie keer per week die gym in te duiken. Dit helpt je vetvrije massa te behouden of zelfs te verhogen terwijl je minder calorieën eet.

Het eten van voldoende eiwitten is ook cruciaal. Het geeft je langer een vol gevoel en heeft een groter thermisch effect, wat betekent dat je lichaam meer calorieën verbrandt.

Je eet meer dan je denkt

Wanneer je bezig bent met afvallen nemen je hongerhormonen (zoals ghreline, ja ja) toe, terwijl de hormonen die je een verzadigd gevoel geven (zoals leptine) een dipje nemen. Dus samen met je langzamere metabolisme, zul je je ook hongerig voelen.

En als je de teugels op je dieet loslaat (en dit gebeurt na verloop van tijd, echt) die je hielpen af te vallen, kun je gemakkelijk kilo’s terugwinnen. Vooral als je een strikt eetplan volgde. Je zult waarschijnlijk regelrecht teruggaan naar je oude eetgewoonten of je overgeven aan voedsel dat je niet tijdens je dieet zou kunnen eten.

Gelukkig is de oplossing simpel. Gebruik een app zoals MyFitnessPal om je intake weer bij te houden. Dit helpt je erachter te komen waar je uit de bocht vliegt.

Ga nou eens naar bed

Slaap heeft zeker invloed op het cijfer op de weegschaal. Uit een analyse van 28 onderzoeken bleek dat mensen die gemiddeld 3 tot 5,5 uur per nacht sliepen de volgende dag 385 calorieën extra aten in vergelijking met mensen die 7 tot 12 uur in dromenland waren. Plus, het voedsel waar vervolgens naar verlangd werd, had een hoog gehalte aan lege calorieën.

Dat komt omdat hoe minder je slaapt, hoe hoger je hongerhormonen worden. Daarnaast, als je niet lang genoeg slaapt, herstelt je lichaam niet de serotonineniveaus. Dit is een hormoon dat je humeur onder controle houdt. Wanneer dat laag is, ga je proberen het aan te vullen met voedsel dat je een goed gevoel geeft, zoals geraffineerde koolhydraten en snoepjes.

“Hé, ik had net toch nog een sixpack?”

Je bent té streng voor jezelf

Je gewicht zal waarschijnlijk een beetje schommelen, zelfs nadat je een bepaald doel hebt bereikt. Maar dat zou je niet zo erg moeten frustreren dat het leidt tot het punt waarop je er maar helemaal mee ophoudt.

Evalueer opnieuw waarom je in de eerste plaats wilde afvallen. In plaats van je doelen tot de kilo vast te spijkeren, moet je nadenken over de richting die je wilt en wat je motiveert om door te gaan. Door afvallen zie je er geweldig uit, maar je gezondheid moet altijd je belangrijkste prioriteit zijn.

 

Reageer op artikel:
Zo voorkom je dat je na het afvallen weer aankomt
Sluiten