8 Regels voor een geslaagde ‘cheat meal’

Zoals algemeen bekend: six packs worden in de keuken gemaakt. Tussen al het gezonde eten en calorieën tellen, is het soms erg verleidelijk om te zondigen. Helaas resulteert dit voor velen vaak in een ‘alles of niets’-binge sessie, wat voor een hoop schade kan zorgen aan je doelen. Jezelf daarom structureel iets gunnen, kan daarentegen helpen om je doelen te behalen. Hoe je dit kunt doen, lees je hieronder.

Cheat meals moet je bij voorkeur nooit impulsief tot je nemen. Hierdoor kun je namelijk gemakkelijker overboord gaan. Wanneer je iets ziet waar je zin in hebt, ga je gewoon door met je dagelijkse dieet, maar ondertussen weet je dat je het op de ingeplande dag mag eten. Dit geeft je iets om naar uit te kijken en geeft structuur aan je dieet.

Geniet er ten volste van

Wanneer je dan daadwerkelijk gaat toegeven aan cheat meal, moet je er ook vol van genieten. Neem uitgebreid de tijd en verzadig jezelf met de smaken waar je naar verlangde. Hierdoor zul je minder snel opnieuw zin hebben in datgene wat eerst zo onbereikbaar leek. Je went hierdoor aan het feit dat dingen bereikbaar zijn; in plaats van dat je ze als ‘verboden vruchten’ ziet die je beter stiekem – in het donker – kunt bingen.

Manners_8 regels voor een geslaagde Cheat Meal_ (3)

Niet tellen

Tijdens deze cheat meal staat, zoals eerder genoemd, genot boven alles. Normaal gesproken tel je wellicht je calorieën, maar daar is het op dat moment niet de tijd voor. Neem gerust een schepje of portie meer, zolang jij je behoeftes hiermee in de dagen erna kunt voorkomen. Een dieet wordt hierdoor veel prettiger en makkelijker vol te houden.

Manners_8 regels voor een geslaagde Cheat Meal_ (2)

Eet tot je vol zit

Het heeft weinig zin om een paar hapjes te nemen en nog zin te hebben in meer. Eet gerust tot je vol zit. Houd er echter wel rekening mee dat het minimaal twintig minuten kan duren voordat je hersenen beseffen dat je verzadigd bent. Een kleine pauze tussendoor kan hierdoor geen kwaad.

Geen cheat day

Zoals de titel al aangeeft, kun je ook te ver gaan in een cheat meal. Het is één maaltijd per week, en niet één hele dag. Houd de schade beperkt door de rest van de dag wel normaal te eten. De gevolgen kunnen anders nadelig worden. Je kunt nooit opsporten tegen een slecht dieet.

 

Train eerder die dag

Probeer, indien mogelijk, eerder die dag iets van sport mee te pakken. Hierdoor stellen je spieren zich open voor de voedingsstoffen die je binnen gaat krijgen. Dit voorkomt dat je maaltijd enkel naar vet wordt omgezet, maar ook gebruikt kan worden ter groei en genezing van je spieren. Daarnaast verbrand je door te sporten ook nog wat calorieën zodat je cheal meal minder nadelige effecten kan hebben. Doorgaans zul je weinig merken van één ongezonde maaltijd, ten opzichte van al je clean eating. Geen zorgen dus.

Maximaal twee keer per week

Wanneer je meer dan één á twee keer per week een cheat meal nuttigt, is de kans dat je lichaam deze maaltijden als vet op zal slaan een stuk groter. Wanneer één sessie niet genoeg is, verdeel je week dan in tweeen op: één cheat meal in het weekend en één doordeweeks. Zolang je hiermee maar de verleiding om ongezond te eten laat verdwijnen. Meer dan dit is echter te veel. Dan kun je beter bij jezelf nagaan waarom je zo veel zin hebt in ongezond eten.

 

Geen schuldgevoelens

Je schuldig voelen over een cheat meal… Ben je gek? Cheat meals zijn nou eenmaal onderdeel van jouw eetschema. De psychologische voordelen zijn gigantisch. Maak je daarom geen zorgen over wat je jezelf zou hebben aangericht. Natuurlijk hoef je niet per se ongezonde dingen te eten (mag wel); je kunt ook gaan voor een flinke portie van iets gezonds. Neem in ieder geval waar je zin in hebt en voel geen druk om het overdreven ongezond te maken als dat niet nodig is. Je bent tenslotte niet Dwayne Johnson die er een showtje van wil maken. Kortom, go for it!

Manners_8 regels voor een geslaagde Cheat Meal_ (1)

Reageer op artikel:
8 Regels voor een geslaagde ‘cheat meal’
Sluiten