Redactie
Redactie Health 15 jun 2016

Het 5:2-dieet: 5 dagen eten en 2 dagen vasten

Dieethypes volgen elkaar in rap tempo op. Dieetgoeroe na dieetgoeroe claimt zijn of haar theorie als de waarheid. Meestal laten we dergelijk hypes voor voor wat ze zijn, maar dit dieet greep onze aandacht. Vooral vanwege de vrij extreme, maar ergens ook aantrekkelijke benadering.

Het 5:2-dieet dus. Vijf dagen leven zoals je wil en twee dagen flink aan de rem trekken door maximaal 600 calorieën in te nemen (voor vrouwen geldt 500 calorieën). Het is een enorme hype in Groot-Brittannië, als we de lokale pers mogen geloven. Hoewel het in eerste instantie klinkt als een onzindieet waar de nodige risico’s mee gepaard gaan, is er vanuit de wetenschap nog weinig kritiek te horen.

Risico’s

Volgens voedingsexpert Patrick Mullie van de Vrije Universiteit Brussel, zijn er niet per se gezondheidsrisico’s aan dit dieet verbonden. Wel vindt hij het 5:2-dieet vrij extreem, zo vertelt hij het Vlaamse dagblad De Standaard. ‘Het gevaar is toch dat je op zo’n hongerdag een flauwte krijgt en dat je op de andere dagen te veel eet. Op die manier leer je niet evenwichtiger eten.’ Over een gematigde versie van het dieet, is hij wel enthousiast. ‘Een beetje overdaad is geen drama, als je daarna een paar sobere dagen inlast. Die reflex zou iedereen mogen hebben.’ Helemaal nieuw is dieet dan ook niet, er zijn al veel mensen die flink hakken in hun voedingspatroon nadat ze in het weekend de teugels hebben laten vieren.

Eat, fast & live longer

Het dieet is gebaseerd op de BBC-documentaire Eat, fast & live longer (2012) waarin arts en wetenschapsjournalist Michael Mosley probeert te achterhalen hoe hij zich op latere leeftijd kan beschermen tegen zogenoemde welvaartsziekten, zoals overgewicht. Al snel stuit hij op allerlei onderzoeken die het voordeel van vasten aantonen. Zo zou vasten meer cellen herstellen (dus ouderdom tegengaan) en het risico op alzheimer, parkinson en beroertes verkleinen. In navolging op de onderzoeken besluit hij twee dagen per week te gaan vasten. Na vijf weken is hij zeven kilo lichter en zijn z’n cholesterol- en bloedsuikerwaarden flink verbeterd.

Een beetje minder

Waarom is op gewicht blijven toch zo moeilijk? In feite komt het neer op normale porties pure voeding nuttigen en geregeld bewegen. De vruchten van het leven weerstaan, blijkt echter een grote uitdaging – daar is discipline voor nodig. Het blijft nooit bij twee biertjes en die heerlijke cheesecake van vrouwlief laten staan is toch ook zonde, anders wordt ‘ie weggegooid. Precies daar zit de kracht van dit specifieke dieet. Vijf dagen lang hoef je nergens bij stil te staan en slechts op twee dagen verzamel je alle discipline om onder die 600 calorieën te blijven. In de Facebook-groep Het Vastendieet omarmen enthousiastelingen deze levensstijl en worden positieve berichten over het dieet gretig gedeeld. Niemand lijkt zich zorgen te maken over eventuele risico’s.

Flink sporten wordt een aardige uitdaging op dagen van vasten

Nadelen

Allereerst is het nog goed om vast te stellen dat dit geen wonderdieet is. Je eet simpelweg 3000 calorieën per week minder, wat vast en zeker invloed heeft op jouw gewicht. Of het beter werkt dan elke dag iets minder eten, is door de wetenschap nog niet hard gemaakt. Ook is er nog maar weinig bekend over de lange termijnrisico’s van vasten. En wat is de invloed van vasten op mannen die veel sporten? Lijkt ons toch geen goede combinatie. Ook op psychologisch vlak kunnen er zat vraagtekens bij dit dieet worden gezet. Gooit men de remmen niet veel te los op de dagen dat ze niet hoeven op te letten, omdat ze denken dat twee dagen vasten al het eetgeweld van de dagen daarvoor compenseert? En wat te denken van lage energielevels en een Hangry-gevoel? Hoewel het ergens verleidelijk is om 5:2 uit te proberen, houden wij deze hype voorlopig met argusogen in de gaten.

[RELATED_ARTICLE article_id=”274952″]

Reageer op artikel:
Het 5:2-dieet: 5 dagen eten en 2 dagen vasten
Sluiten