Fitness en voeding

5 CrossFit-trainingstips van de fitste man op aarde: Mat Fraser

Leer van de meester!

Mat Fraser is de absolute crossFit-koning, zo bewees hij ook dit jaar weer tijdens de CrossFit Games 2017. Met negentien punten meer verbrak hij het record, dat door hem een jaar eerder werd neergezet. Fraser mag zich daarom met recht de Fittest Man on Earth noemen.

Ondanks deze titel is ‘ie eerder bescheiden dan een borstklopper. In de interviews na z’n workouts is Fraser veelal kritisch op zijn eigen optreden. Ook voorspellingen voor wat nog komen gaat, deelt hij nauwelijks. Nadat hij de CrossFit Games van 2017 had gewonnen, werd hem de vraag gesteld wanneer zijn trainingen voor het volgende jaar zouden beginnen. Met een glimlach op zijn gezicht gaf hij het volgende antwoord: “Morgen”.

Zoals het een fitness-grootheid betaamt gelooft Fraser maar in één manier om de top te halen: loei-hard werken. Binnen dat kader heeft hij een aantal tips voor jou. Komen ze:

Hou je vast aan het plan

Wanneer Fraser een plan in zijn hoofd heeft, wijkt hij daar nauwelijks vanaf. “Ik blink niet uit in pull-ups, daar zijn de lenige gasten simpelweg beter in. Ik besluit daarom van te voren om daar niet al mijn energie in te steken. Op het moment zelf is het verleidelijk om mee te willen gaan, maar daarmee verlies ik kracht voor de onderdelen waar ik wel goed in ben.” Aan brute kracht heb je vrij weinig zonder een goede strategie. Hou je daarom vast aan het plan dat je hebt bedacht.

Reflecteer je workout

“Alle atleten hebben een plek waar ze zich kunnen terugtrekken tussen de workouts door. Zodra op mezelf ben, begin ik direct met het analyseren van de oefening. Ik bedenk wat er goed en slecht ging en vraag me af wat de oorzaak is. Heb ik niet genoeg getraind op een specifieke oefening of is er iets anders aan de hand? Dit zorgt er logischerwijs voor dat je technisch groeit als een atleet.”

Hier houdt het overigens niet op. Eenmaal thuis in Vermont gaat de 27-jarige Fraser aan de slag met de beelden van de Games om nog stricter te analyseren waar de pijnpunten zaten. Dit doet hij al sinds zijn eerste Games.

Blijf positief

Ondanks z’n analyses blijft hij niet hangen in negatieve momenten. In plaats van jammeren om een fout, pakt hij z’n zwakke punten bij de ballen om vervolgens iedereen te verslaan. Zo was hij eerder geen topper in conditie-onderdelen, maar dag in dag uit trainen heeft hem nu tot de snelste CrossFitter in de Games gemaakt. “Het gaat allemaal om vinden van de juiste focus door de geest af te sluiten van onnodige prikkels.”

Train meer dan gevraagd

“Ik garandeer je dat ik meer “volume” train in elk opzicht, dan van mij wordt gevraagd tijdens de Games. Ik ben er vrij zeker van dat dit voor heel veel atleten geldt.” Hoewel echt niet elke workout hoeft te voldoen aan de standaarden van de Games (of elke andere competitie), kun je stellen dat je tenminste één keer dieper moet gaan dan van je verwacht wordt tijdens een wedstrijd.

Train met een maatje

Volgens Fraser is de intensiteit van de Games het moeilijkste deel. Hoewel hij zo’n zes uur per dag traint, putten de Games hem flink uit. Naar eigen zeggen zou hij de oefening twintig procent sneller kunnen doen indien hij in een frisse staat zou verkeren (wat wel aangeeft hoe slopend de competitie is).

Om zich voor te bereiden op deze hel, traint hij regelmatig met Katrin Davidsdottir – de 2015 en 2016 Fittest Woman on Earth. “Meestal doen we dezelfde workout. Zodra ik haar tijd of score zie, denk ik alleen maar: dat moet ik sneller kunnen.” Een perfecte motivator om beter te worden en daarmee anderen te kunnen verslaan. Beast mode on!

Dagelijks lifestyle nieuws op je tijdlijn? Volg ons op Facebook!

11-08-2017 - Leroy van den Berg