Health 19 jan 2018 Redactie

Vijf manieren om droogtrainen te bevorderen

Droogtrainen, alias cutten, betekent vet verliezen. Dit bereiken vereist geen hogere wiskunde. De formule is hard werken, de juiste training en de juiste voeding. Toch is goed droog worden ├ę├ęn van de lastigste uitdagingen voor velen. Net die laatste procentjes van je vetpercentage kunnen ervoor zorgen dat de met bloed, zweet en tranen gekweekte spieren niet optimaal zichtbaar zijn. Deze vijf tips helpen je om slim en effectief droog te trainen.┬á

1. Ochtend workout op een lege maag

Het is wellicht niet de prettigste manier om te trainen en als je er nog niet aan gewend bent, kan het onnatuurlijk aanvoelen maar ‘s ochtends vroeg op een lege maag trainen, blijkt een uiterst effectieve manier om vet te verliezen. Dit blijkt uit een studie van Physiology.

2. Een tijdelijke koolhydratendump

Een week lang flink het mes zetten in jouw inname van koolhydraten kan je helpen om vetmassa te verliezen. Bouw gedurende een week jouw inname van koolhydraten af met 25 gram per dag. Houd na een week dit eindresultaat nogmaals voor een hele week vol. Je zult gegarandeerd eenvoudiger gewicht verliezen, maar let wel op je bewegingspatroon en voeding wanneer je weer meer carbs gaan eten. Deze methode is dus vooral geschikt voor wie in korte tijd v├│├│r korte tijd zo droog mogelijk wil zijn.

3. Gewichtheffen is goed voor een strakke buik

Veel mannen liften voornamelijk om de armen en borstpartij te boosten. Uit onderzoek van de Harvard University blijkt echter dat gewichtheffen nog een belangrijk voordeel kent. Onderzoekers verzamelden gegevens van elfduizend volwassen Amerikanen. Van die groep bleken de mannen die gemiddeld twintig minuten per dag gewichtheffen op latere leeftijd een strakkere core te hebben dan mannen die deze tijd besteedden aan cardio. De conclusie luidt dat gewichtheffen een duurzamere manier van vetverbranding op de buik blijkt dan cardio.

4. Switch van fruit naar groenten

Fruit is voor veel sporters een gezonde snack en onderdeel van hun dieet. Niets tegen fruit, want het zit boordevol vitaminen, maar voor gewichtsverlies en droogtrainen werken groenten beter. Vergeleken met fruit bevatten groenten minder suikers, calorie├źn en koolhydraten. Daarnaast zijn bepaalde groenten als broccoli een bron van zo’n beetje alles dat goed voor je is. Kijk vooral ook naar manieren om kool in je dieet te verwerken.

5. Time je inname goed, stimuleer je spiergroei

Hoe meer spiermassa je hebt, des te eenvoudiger het is om calorie├źn te verbranden. Stimuleer dus je spiergroei. Doe dit door krachttraining te doen maar ook door je inname goed te timen. Eet na je workout voldoende prote├»nen om je herstel te bespoedigen en je spiergroei te stimuleren. Door jouw maaltijden aan te passen aan je workout schema optimaliseer je jouw metabolisme.

Reageer op artikel:
Vijf manieren om droogtrainen te bevorderen
Sluiten