4 ideale manieren om af te vallen en waar geen dieet aan te pas komt

Ben je op zoek naar een eetplan om wat gewicht kwijt te raken? Die kilo’s die op de een of andere manier jou de afgelopen maanden of jaren continu gezelschap hielden? Stop met zoeken. Niet omdat wij jou nu het wonderdieet van 2019 gaan laten zien. Nee nee! Omdat er hele andere strategieën zijn die net zo goed helpen bij het afvallen.

Stop met de obsessie voor voedsel en begin deze andere strategieën te gebruiken om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Dit is afvallen voor gevorderden. Let’s go.

Verander de focus van je training

Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar ga niet sporten om af te vallen. Echt: stop tijdens het trainen met denken aan dat gewicht dat er af moet. In plaats daarvan, denk na over alles wat je sowieso al wint door te sporten. De voordelen van lichaamsbeweging gaan veel verder dan een eenvoudig getal op de weegschaal. Het gaat zelfs verder dan wat je in de spiegel ziet. Denk aan een sterker hart, een (beter) uithoudingsvermogen systeem en gewoon de energie hebben om dingen te doen in het leven. Denk daar aan en de motivatie om te trainen neemt toe. Komen die kilo’s vanzelf wel.

Wil je afvallen? Ga slapen

Met de slaapuren die jouw lichaam nodig heeft, help jij jezelf al beter te eten zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die minstens zeven uur per nacht lagen te pitten minder suiker eten. Een ander onderzoek toont aan dat mensen die minder slapen, meer eten. Dit is eigenlijk heel logisch. Je hebt nu eenmaal meer voedertijd.

Kom met tegenargumenten

Je hartslag doet automatisch zijn ding. Ademen? Gaat helemaal vanzelf. Maar goed ook, want ademen moet. Eten daarentegen niet. In ieder geval niet in de mate waarin je de afgelopen tijd hebt gegeten, anders zou je niet willen afvallen. Maar waarom voelt het dan soms wel zo? Er is altijd een gedachte die aan elke eetervaring voorafgaat. Dat kan gaan van ‘ik ben zo gestrest, hierdoor voel ik me beter’ tot ‘mijn vrienden gaan er wat van vinden wanneer ik niet drink en chips eet tijdens de voetbal’.

De oplossing: denk van te voren al na over tegenargumenten, zodat je niet verleid wordt door het moment. Noteer een lijst op je telefoon van mogelijke klachten, en zet erbij hoe je die gedachten gaat weerleggen.

Focus op wat je allemaal wél mag eten

Uiteraard gaan fastfood, chips, alcohol en toetjes je niet helpen. Maar er blijft zelfs wanneer je al het ‘ongezonde’ uit je leven zou bannen (iets dat absoluut niet nodig is) nog meer dan genoeg over. Er zijn zoveel verschillende soorten fruit, noten, groente, eiwitbronnen dat er nog genoeg te smikkelen is.

Als je een beetje discipline hebt, kan je ook nog een stap verder denken. Er staat een pak koek op tafel. Jij neemt twee koekjes. De een geniet van deze twee koekjes en neemt hier genoegen mee. De ander baalt dat ‘ie in deze zware tijden van afvallen niet nog een derde keer mag bijten in al dat lekkers. Mag jij raden wie met meer plezier en gemak strakker in zijn vel komt.

Reageer op artikel:
4 ideale manieren om af te vallen en waar geen dieet aan te pas komt
Sluiten