Slapeloze nachten? Dit is wat je er aan kunt doen

Heb jij regelmatig plafonddienst? Slaap je niet of nauwelijks omdat je nog uren kan malen? Dan ben je lang niet de enige. Het is een van de meest voorkomende problemen, maar een specifieke oplossing is er niet. Toch kun je met een paar kleine aanpassingen al een hoop verhelpen.

Er zijn natuurlijk verschillende factoren die jouw nachtrust kunnen belemmeren. Het nuttigen van cafeïne vlak voor bed is nooit een goed idee. Dit zijn foutjes en die kun je gemakkelijk voorkomen, maar er zijn ook mensen met echte slaapproblemen.

Stress

Slapeloosheid of insomnia komt in veel gevallen voor bij mensen met een hoop stress. Een gezonde hoeveelheid stress zorgt voor meer alertheid en geeft je een boost tijdens een werkdag, maar als dit teveel wordt, kun je hier lang last van blijven houden. Er zijn gelukkig manieren om dit te verhelpen.

Slaap niet met een smartphone in bed. Je denkt nu vast: “Wat heeft dat ding met mijn stress te maken.” Onderbewust link je stress aan jouw smartphone. De belletjes en berichtjes die jouw collega’s sturen komen ook over die telefoon binnen. Dus hoe verder hij van jouw bed ligt, hoe beter. Daarnaast zorgt de magnetische straling die een smartphone uitstraalt er voor dat je minder diep slaapt.

Slapen met alcohol in het bloed is funest voor de nachtrust

Schrijf het van je af. Veel mensen met slapeloosheid hebben een pen een kladblok op het nachtkastje. Als je tot diep in de nacht ligt te piekeren, kun je deze gedachten opschrijven. Je zal zien dat je het op deze manier een plekje geeft en je steeds makkelijker deze stressmomenten los kan laten.

Melatonine en lavendelolie. Melatonine is een natuurlijke stof die er voor zorgt dat je je rustiger gaat voelen. Het maakt je niet moe, maar het kalmeert het brein, waardoor jij beter in slaap komt. Daarnaast is het ook een goede stimulator om dieper te slapen. Een paar druppels lavendelolie op het kussen willen ook goed helpen. Lavendelolie heeft net als melatonine een rustgevende werking.

Als dat allemaal niet helpt

Dit zijn natuurlijke, makkelijke en snelle oplossingen. Het zijn oplossingen die je moet proberen voor je aan de slaapmedicatie gaat. Manners’ Thomas schreef onlangs nog over de positieve effecten van seks voor het slapen gaan. Het is zeker de moeite waard om dat nog eens te proberen voor je naar de dokter gaat.

Bij overmatige stress

Als je zoveel stress ervaart dat je er zelfs lichamelijke klachten aan overhoudt, gaat het fout. De lichamelijke klachten gaan vaak hand-in-hand met slapeloosheid, want een uitgeput lichaam is sneller vatbaar voor ziektes en blessures. Dit is wat veel mensen ook ervaren als een burn-out. Trek direct aan de bel van jouw huisarts. Dit zijn klachten die je niet moet negeren.

Pas op medicatie, zeker met zelfmedicatie

Slaapmedicatie is een veel gevallen een laatste redmiddel. Pas hier altijd goed mee op. Het lichaam raakt hier namelijk ontzettend snel afhankelijk van. Daarom zijn veel mensen huiverig om hier in eerste instantie mee te beginnen. Het alternatief is dan vaak ook niet veel beter. We weten ondertussen allemaal wel hoe snel je in slaap valt als je een avondje bent gaan stappen, maar slapen met alcohol in het bloed is funest voor de nachtrust.

De slapeloze nachten ontstaan bij velen ook na een lange periode van veel stappen. Dit komt door de combinatie van een onregelmatig slaappatroon en alcohol. Vooral het laatste is een grote boosdoener. Wellicht heb je het gevoel dat je dieper slaapt, maar dat doe je allerminst. Dronken naar bed gaan is een van de slechtste dingen die je kunt doen, je kunt veel beter een uur voordat je de kroeg verlaat al geen alcohol meer nuttigen en voor je gaat slapen nog twee grote glazen water drinken.

Andere factoren

Herken je je nou helemaal niet in het bovenstaande verhaal, maar doe je ‘s nachts toch geen oog dicht. Dan kan het probleem nog abstracter zijn dan je denkt. Misschien ligt je matras wel echt knudde, dat kan al de oorzaak zijn. Slapen gaat om comfort, zonder comfort geen geknor. Dus als je misschien niet lekker ligt en daardoor niet lekker slaapt. Gooi hem dan eens ondersteboven of koop een nieuwe.

Het kan ook zijn dat je het te warm of te koud hebt. Kou houdt je wakker, dat is nou eenmaal zo. Zorg dat je kamer op een aangename temperatuur is. Je kunt ook met een extra kledingstuk gaan slapen zoals een trui of een langere pyjamabroek. Onthoud wel dat je minder goed slaapt als je jouw warmte niet kwijt kan en dus gaat zweten. Een kamer tussen de 18 en 21 graden is ideaal voor een goede nachtrust.

Als laatste, weet wat je eet. Dat je geen cola of koffie moet drinken voor je naar bed gaat is algemeen bekend, maar wist je ook dat deze snacks en gerechten voor een gebroken nacht kunnen zorgen?

Reageer op artikel:
Slapeloze nachten? Dit is wat je er aan kunt doen
Sluiten