3 zaken om op te letten met het trainen tijdens een hittegolf

Als de weervoorspellingen kloppen, wordt het allemachtig warm komende week. Ideaal voor een optimale dag aan het strand, iets minder gewenst wanneer je fanatiek aan de slag wil gaan in de gym. Daarom is het van belang om voorzorgsmaatregelen te nemen. Hier zijn drie dingen die je in gedachten moet houden bij het trainen tijdens een hittegolf.

Ken de symptomen van een hitteberoerte

Een hitteberoerte (of hitte-uitputting) kan niet alleen jouw training verstoren, maar het kan ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Wees je daarom bewust van de symptomen. Dit omdat er simpelweg meer aan de hand kan zijn dan wat bijwerkingen van een intensieve training.

Als je merkt dat je een licht gevoel krijgt in het hoofd, overmatig gaat zweten of juist rood ziet, maar gek genoeg niet zweet, stop dan onmiddellijk met wat je aan het doen bent. Doe dit ook wanneer je een hogere hartslag, snellere ademhaling, hoofdpijn of misselijkheid ervaart. Wanneer je buiten aan het trainen bent (wat heel lekker kan zijn in de zomer), zoek meteen de schaduw of airconditioning op.

Dit hoeft uiteraard niet per se van het trainen te komen, denk ook aan een wedstrijdje beachvolleybal op het strand. En laat het bij meer extreme symptomen, zoals onduidelijke spraak of verlies van bewustzijn, vooral niet na om 112 te bellen.

Vermijd trainen op het heetst van de dag

Medische professionals adviseren om ‘s ochtends te trainen. Of, wacht tot de temperaturen’ s avonds zijn afgenomen. Ga in ieder geval niet trainen op het warmste moment van de dag, vaak rond een uur of twee. Het is een voor de hand liggende tip, maar daardoor niet onbelangrijk om te benoemen. Sommigen zullen hun je trainingen dus even anders in moeten plannen tijdens een hittegolf.

Blijf gehydrateerd

Zonnebrandcrème is sowieso je beste vriend de komende dagen, maar het is ook belangrijk om cafeïne en alcohol te vermijden rondom het trainen. Of het nu voor, tijdens en na het training is, tijdens een hittegolf is het belangrijk om te letten op de hydratatie.

En dat gaat verder dan wat water drinken. Hydratatie gaat over natrium, kalium, goed zweten en (ja, echt waar) plassen. Het gaat ook niet alleen om wat je drinkt, maar ook om wat je eet. Ongeveer twintig procent van de vochtopname komt uit voeding, dus sla die komkommer, watermeloen of aardbeien absoluut niet over.

Men's Health

Reageer op artikel:
3 zaken om op te letten met het trainen tijdens een hittegolf
Sluiten