3 tips om je sprintvermogen te verbeteren

Slaven 22 feb 2012 Health

Vraag je je weleens af waarom je snelheid als het op sprinten aankomt niet (meer) optimaal is? Manners geeft een aantal tips om je sprintvermogen te verbeteren.

De botstructuur van de voet en de enkel van sprinters is heel anders dan die van niet-sprinters. De achillespezen van sprinters zijn bijvoorbeeld 12% korter dan die van niet sprinters en ook hebben zij langere botten in hun voorvoeten. Ook al heb je misschien niet dezelfde voordelen als deze pro’s, het hoeft niet te betekenen dat je de handdoek in de ring moet gooien.

1. Werk aan je houding

Als je een groot deel van de dag zittend aan een bureau doorbrengt dan merk je dat waarschijnlijk aan je lichaam. Je borst wordt smaller, je rug zwakker, en je schouders zakken omlaag. Het resultaat? Hardlopen wordt minder efficiënt. Als een ‘sta-bureau’ je niks lijkt, neem dan wat momenten tijdens je werk om je stretchen. Als je in een stoel zit, doe dan het volgende: Hou je handen boven je hoofd en doe je schouders naar achteren. Of: ga staan, haal een paar keer diep adem en hou deze voor een paar seconden vast. Dit helpt je spieren om zich weer te ontspannen, vooral die in je ribbenkast en je heupen. Af en toe even een rondje lopen kan natuurlijk ook geen kwaad.

2. Gebruik je arm sterkte

Tijdens het hardlopen werkt alles samen in perfecte harmonie. Ritme en coördinatie zijn dus belangrijk. En vaak word een beweging gestart door onze armen. Om je armen gewend te laten raken aan de snelle synchronisatie met je benen tijdens het hardlopen, kan je de volgende oefening toepassen:
Ga staan met je benen uit elkaar. Ontspan je schouders en hou één hand bij je kin en de ander bij je heup. Draai dan je armen van beneden naar boven voor 10 seconden, zo snel als je kan. Neem 20 seconden pauze en herhaal de oefening een paar keer totdat het goed voelt. Deze eenvoudige techniek leert je hoe je snel je ledematen kan gebruiken en helpt je met het ontwikkelen van de vaardigheid die je nodig hebt om te sprinten.

3. Opbouwen

Als je al een tijdje niet meer hebt gesprint, ga dan niet opeens beginnen met fanatiek 100 meter sprints. Je moet je lichaam laten wennen aan patronen die je spieren nu gaan aannemen. Begin bij het begin en werk langzaam je weg naar boven. Begin ook altijd met een warming up.

Reageer op artikel:
3 tips om je sprintvermogen te verbeteren
Sluiten