11 voedingstips voor een strak sixpack

Dat sixpack waar je al jaren van droomt, komt niet 1,2,3 aanwaaien. Je zult hier veel voor moeten doen en laten. De beste plek hiervoor is de keuken. Door op jouw voeding te letten, kun je meer bereiken dan je ooit weg kunt sporten. De combinatie van beide is uiteraard het beste. Om een begin te maken, zijn hier de beste voedingstips om die keiharde abs te kweken.

1. Vermijd verwerkte voedingsmiddelen en geraffineerde suikers

Probeer zo veel mogelijk te eten zoals je dat in de natuur zou doen. Producten uit verpakkingen en kant-en-klaar maaltijden zullen jouw sixpack weinig goed doen. Dit i.v.m. de vele onnodige toevoegingen en het hoge zoutgehalte. Houd het daarom liever puur natuur.

2. Eet regelmatig

Regelmatig eten is een manier om jouw vetverbranding hoog te houden. Als jouw lichaam eraan gewend is dat er elke paar uur voeding binnenkomt, zal dit ervoor zorgen dat er minder vetopslag plaatsvindt. Elke 3 uur is een gangbare regel.

3. Eet voldoende eiwitten

Wanneer je elke drie uur eet, probeer dan eiwitten als basis van jouw maaltijd te nemen. Je kunt hierbij denken aan shakes, zuivel, eieren, vis, kip of magere biefstuk.

4. Eet voldoende vetten

Tussen je ontbijt, lunch en avondeten is het verstandig om tevens voldoende vetten binnen te krijgen. Hoeveel je nodig hebt, hangt af van jouw dieet. Met een handje amandelen, een paar lepels pindakaas of een scheutje olijfolie heb je al een bijzonder goede basis.

5. Ontbijt als een beest

Een flink ontbijt is wat jouw lichaam nodig heeft om na een lange nacht zonder voeding weer op gang te komen. Hierbij zijn koolhydraten en eiwitten belangrijke ingrediënten. Een ontbijt met havermout en eieren is wat 9 van de 10 fitnessmodellen zullen eten. 40 gram havermout met 30 gram pindakaas en een omelet van 6 eieren waarvan 2 met dooier is hét champions breakfast.

6. Prep een fatsoenlijke lunch

Een boterham met hagelslag zal de lading niet dekken. Je kunt beter langzaam werkende koolhydraten zoals zoete aardappel, bruine rijst of quinoa eten. Dit combineer je met groente en wat vlees, vis of kip.

7. Houd jouw avondmaaltijd simpel

Jouw avondmaaltijd is eigenlijk hetzelfde als de lunch, alleen zonder- of met minder koolhydraten. Leg liever de nadruk op groente als je een grote eter bent. Broccoli en spinazie zijn altijd een goede keuze.

8. Drink veel water

Voor dat sixpack is het belangrijk om jouw lichaam vol te gooien met voldoende water. Dit helpt jouw hongergevoelens te onderdrukken, verbrandt meer calorieën en voorziet jouw lichaam van de benodigde hydratatie. De fanatiekste sporters houden 1 gallon (3.7 l) per dag aan, maar minder mag natuurlijk ook, zeker op dagen waarop je niet erg actief bent.

9. Neem af en toe een cheat meal

Een cheat meal eens in de tijd kan helpen om jouw strikte dieet mentaal iets makkelijker te maken en vult jouw voorraden weer aan. Daarnaast helpt het om de stofwisseling op gang te helpen. Ga niet overboord maar verdubbel bijvoorbeeld jouw koolhydraatinname die dag, of leef je uit met dingen die je jezelf anders niet gunt. Lees ook: ‘9 regels voor een geslaagde cheat meal.’

10. Cycle je koolhydraten

In de trend van de vorige alinea, is koolhydraten cyclen een effectieve manier om dat sixpack te bevorderen. Dit concept bestaat uit hoge, middel en lage dagen. Op een lage dag begin je bijvoorbeeld met 40 gram havermout, op een middel dag met 55 gram en op de hoge dag met 80 gram. Dit doe je ook met jouw koolhydraten bij de lunch. Het gevolg is dat jouw lichaam lastig kan voorspellen hoeveel koolhydraten er zullen komen, waardoor de stofwisseling op gang blijft. Ook helpt het om een streng dieet vol te houden. Er is veel online uitleg over te vinden. ‘Carb Cycling’ is het zoekwoord.

11. Creëer een calorieën tekort

Deze bovengenoemde stappen dragen allemaal bij, maar uiteindelijk zal jouw resultaat meer worden bepaald door wat je niet binnenkrijgt. Door een tekort op te bouwen, verbrand je meer dan je binnenkrijgt, met als gevolg dat jouw vetpercentage daalt. Iedereen heeft buikspieren, het vetpercentage zal echter bepalen of ze te zijn zijn of niet.  Als je 7000 calorieën per week weg weet te bezuinigen, levert dit gemiddeld 1 kilo vetverlies op. Over het algemeen is 3500 calorieën per week een mooi streven. Gebruik deze calculator om te bereken hoeveel jij moet bezuinigen en gebruik een tracker app als Myfitnesspal om jouw voeding bij te houden. Resultaat gegarandeerd.

Reageer op artikel:
11 voedingstips voor een strak sixpack
Sluiten