Beast mode on: 11x motivatietips voor langdurige fitheid

Inga Stoit 25 mrt 2018 Health

Beginnen met trainen, is geen kunst. Maar dit blijven doen binnen een vast regime wel. De kans dat jouw motivatie met de week afneemt, is namelijk hoog. Bijvoorbeeld door verveling, luiheid of uitblijvende resultaten. Excuses zijn makkelijk gevonden, maar oplossingen ook… Je kan jezelf gunstig misleiden waardoor het bezoeken van de sportschool niet langer tot het verleden behoort. Dit geldt ook voor buitensporten. Hieronder elf slimme tricks:

  1. Doe wat je leuk vindt
    Het uitoefenen van een sport die je echt verschrikkelijk vindt, is zwaar. De kans dat je snel afhaakt is dan ook groot. Kies voor een vorm van beweging die past bij jouw behoeftes. Al je vrienden hangen wellicht in de sportschool maar als jij dit echt waardeloos vindt, kies dan slimmer en doe niet iets omdat anderen dat van je verlangen.
  2. Join een event
    Eenmaal opgegeven moet je wel. Neem de Dam tot Dam-loop. Je schrijft je hiervoor in en dus besluit je die hardloopschoenen af te stoffen. Je wil ‘m uitlopen want je vriendin is al op de hoogte en staat nog net niet klaar met bloemen. Afhaken kan niet meer, dus ergens voor tekenen is een wijze set.
  3. Leg er geld voor neer
    Events als dit zijn niet gratis, sterker nog: ze zijn duur. Niet gaan, is zonde van je geld. Ook een idee: je maakt een deal met vrienden en wie een workout overslaat, legt tien euro in de pot. Van deze pot gaan jullie stappen, maar jij voelt je uiteraard niet geroepen hoofdsponsor te zijn.
  4. Fitnessdoelen
    Zonder concreet fitnessdoel bestaat er een kans dat je abonnement amper iets oplevert. Wat helpt is het identificeren van je doelen en deze vervolgens op te schrijven. Op deze wijze maak je ze nog concreter en krachtiger. Dit kan gaan over het krijgen van een strakker lichaam, zwaarder bankdrukken of een waanzinnige marathontijd. Jij hebt dit in je hoofd en op papier al waar gemaakt, het is alsof je er al voor de helft bent.
  5. Routine mengen
    Doen wat je leuk vindt zal je fitregime goed doen. Maar alleen maar hetzelfde doen kan alsnog doen vervelen en daarbij blijft het triggeren van andere lichaamsdelen uit. Je doet wat je altijd al deed en krijgt wat je altijd al kreeg. Geen vooruitgang dus. Deze routine wijzigen prikkelt geest en lichaam en creëert dus de opschudding die je wil. Ga een keer hardlopen in plaats van fietsen, daag jezelf uit. Teruggaan kan altijd nog.
  6. Workout buddy
    Dit kan dienen als stok achter de deur, maar ook bij het liften van gewichten is het fijn. Zwaarder trainen doe je al veel sneller dan wanneer je alleen traint. Meerdere workout buddies zijn ook een optie, zo maak je de kans op alleen trainen nog kleiner.
  7. Vooruitgang meten
    Het boeken van progressie maakt dat jij door wil. Het gevoel van zelf deze resultaten behalen is onbeschrijfelijk fijn. Misschien is het niet altijd per direct zichtbaar, dus resultaten meten kan je helpen. Het oog is ongeduldig, maar die centimeter en weegschaal liegen er niet om.
  8. No excuses
    Wees slim en zorg dat er zo min mogelijk barrières denkbaar zijn in jouw fit-plan. Als je van te voren weet dat je een drukke kantoor dag tegemoet gaat, is in de ochtend vroeg trainen een optie. Wanneer je dit te vroeg vindt, kies wijs en ga uitsluitend direct uit werk.
  9. Zorg voor jezelf
    Eet en slaap goed. Onderhoud je lichaam op een gezonde wijze en met respect. Zwaar trainen is geen pretje wanneer je het lichaam niet geeft wat het nodig heeft. Probeer ernaar te luisteren en gun jezelf zo ook de nodige uren slaap. Eet vooral gezonde complexe koolhydraten, groenten en magere eiwitten. Lichaam en geest zijn afhankelijk van elkaar, dus een van de twee verwaarlozen komt je duur te staan.
  10. Visualiseer de eindstreep
    Dus letterlijk jezelf over die finishlijn zien rennen, tot het einde waarbij jij de medaille in ontvangst neemt. Het klinkt wellicht suf, maar visualiseren is zelfs nog beter dan identificeren.
  11. Favoriete fitness momenten herbeleven
    Denken aan hoe goed en hoe leuk iets was, maakt dat jij dit weer wil. En misschien zelfs wel nog beter en leuker. De Universiteit van New Hampshire deed hier onderzoek naar: studenten die positieve herinneringen herbeleefden voorafgaand aan de training, trainden harder dan medestudenten zonder opgeroepen herinneringen. Dus was jouw favoriete training die zware hike in de bergen, denk daar dan vooral aan!
Reageer op artikel:
Beast mode on: 11x motivatietips voor langdurige fitheid
Sluiten