10 kilo afvallen zonder te sporten? Dankzij deze tips is het mogelijk

Wil je kilo’s verliezen? Dan moet je gaan sporten. Dat is wat de meesten van ons denken als we moeten afvallen. We gaan er absoluut niet voor pleiten dat sporten geen effectieve manier van afvallen is, maar er zijn dus ook mogelijkheden om kilo’s te verliezen zonder intensieve lichamelijke beweging.

Sporten beslaat volgens voedingsdeskundige Jasper Alblas slechts dertig procent van het proces. De rest is gewoonweg afvallen, kortweg diëten. Je kunt dus stellen dat sporten niet per definitie het belangrijkste is in een dieet, maar wij raden het nog steeds aan. We weten allemaal hoeveel positieve gevolgen sporten voor het menselijk lichaam heeft.

10 kilo afvallen in vijf weken

Hieronder weiden we uit over wat de werking van dit dieet op je het lichaam heeft. Je gaat geen kilo’s per dag verliezen. Dit is een lang proces. Sommigen zullen na vijf weken slechts acht kilo zijn afgevallen, de ander elf.

We gaan je ook geen dieet voorschrijven, wel geven we je vijf handige richtlijnen die je kunt nastreven om het maximale resultaat te behalen.

  1. Kook zelf: bereid je eigen voedsel, heb je hier niet elke dag tijd voor? Lees hier dan hoe je het beste kunt mealpreppen. Het gaat erom dat je leert wat je in een gerecht stopt. Jij kunt tijdens het koken en het doen van de boodschappen alvast bedenken wat je nodig hebt. Meten is weten en als je alles zelf maakt weet je precies hoeveel calorieën en andere voedingstoffen je binnenkrijgt.
  2. Haal geen granen en suikers in huis. Hieronder lees je hoe koolhydraten worden omgezet in suikers. Je hebt geen toegevoegde suikers nodig omdat je lichaam genoeg bouwstoffen krijgt met de voeding die je dagelijks nuttigt. Het klinkt contra-intuïtief, maar mijdt koolhydraat-rijke voeding. Het volledig vermijden van koolhydraten is ook weer niet nodig, maar minder is in dit geval beter. Lees verder om te weten waarom.
  3. Pers sapjes. Vitamine binnen krijgen door versgeperste groente- en fruitsappen noemen de hipsters tegenwoordig ‘juicen’ en ze vinden het geweldig. Oké, niets ten nadele van hen, het is een zeer doeltreffende manier om snel vitamine op te nemen in het lichaam, daarnaast mag je het prima tussen maaltijden door en in de ochtend drinken.
  4.  Snack gezond. Snacken zit bij velen ingebakken in hun dagelijkse routine. De Manners-redacteuren drinken om klokslag drie uur ‘s middags ook een glaasje cola, om maar aan te geven hoe gewend je aan bepaalde processen raakt. Stop hier vooral niet mee, maar vervang een ongezonde snack met wortelen, groene selderij, fruit of noten.
  5. Weeg jezelf eens per week. Wat je absoluut niet wil is geobsedeerd raken door je progressie. Sommige dagen zijn namelijk wat minder dan anderen. Daarom moet je een vast moment in de week kiezen, bijvoorbeeld zondagavond voor het slapen gaan, om te wegen hoeveel gewicht je de afgelopen week hebt verloren. Zo hou je het leuk en meet je in principe precies hetzelfde.

Bewust eten

We eten niet alleen om onszelf van dat hongerige gevoel af te helpen. We eten om energie binnen te krijgen om te kunnen bewegen en te overleven. Energie haal je uit drie belangrijke voedingstoffen namelijk: koolhydraten, eiwitten en vetten. Elke stof heeft een heeft een ander effect op het lichaam. Zo verteer je koolhydraten minder snel dan dan vetten.

Om een voorbeeld te geven: denk je dat je gezond eet, maar blijf je toch op hetzelfde gewicht of kom je zelfs aan? Dan kan het zijn dat je te veel koolhydraten in je dieet hebt. Dit zorgt voor een langzame vetverbranding. Eiwitten en vetten stimuleren de vetverbranding juist, waardoor je dus gewicht verliest.

De wetenschap achter afvallen

Je kunt een dieet dat is ingericht op gewichtafname moeilijk afstellen op alleen koolhydraten. We raden ook niet aan dat je koolhydraten in zijn geheel gaat vermijden, wel is het een goed idee om koolhydraat-arme producten te gaan eten.

Koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar enkelvoudige suikers genaamd monosacchariden, een woord dat je direct weer mag vergeten. Dit is een verzamelnaam van glucose en fructose.

Door de opname van glucose in het bloed stijgt het insulineniveau, wat op zijn beurt weer zorgt voor het blokkeren van een enzym (Hormone-Sensitive Lipase, HSL) wat lichaamsvet verbrandt. Zo, heb je weer wat geleerd.

Afvallen met vet?

Koolhydraten mogen je dieet dus niet bepalen, maar vetten en eiwitten passen prima in een dieet dat geoptimaliseerd is om lichaamsvet verbranden. Vergis je niet, vetten nuttigen betekent niet dat je elke dag naar de FEBO mag…

Houd het bijvoorbeeld bij voedsel dat rijk is aan gezonde vetten zoals: vis, vlees, ei, noten, zaden, pitten en natuurlijke olie. Als de calorieën uit het voedsel niet voor voldoende energie zorgen, zal het lichaam beginnen aan de vetreserve. Vet is uiteindelijk niets minder dan een lichamelijke extra energie-opslag.

Sport je nu wel veel, dan zijn eiwitten juist weer heel belangrijk. Tijdens het sporten gebruikt je lichaam eiwitten om vet om te zetten in spiermassa. Dan is genoeg eiwitten hebben juist weer handig, maar goed, dit artikel gaat juist over afvallen zonder te sporten.

Meer tips

Wil je vol overgave gaan afvallen, maar weet je nog niet waar je moet beginnen of heb je extra inspiratie nodig. Lees hier dan snel verder, wij hebben een dossier opgesteld dat je alles vertelt over gewicht verliezen en effectief sporten.

 

Reageer op artikel:
10 kilo afvallen zonder te sporten? Dankzij deze tips is het mogelijk
Sluiten